Konkurs filmów dokumentalnych i reportaży telewizyjnych
Jury:
Jerzy Armata, Andrzej Kawala, Grażyna Kędzielawska, Zygmunt Skonieczny, Mateusz Werner
Werdykt jury:
Biała Kobra nagroda Prezydenta Miasta Łodzi w wysokości 10 tysięcy złotych
Anca Damian, Droga na drugą stronę „w przekonaniu jury film najpełniej wyraża główną ideę festiwalu Człowiek w Zagrożeniu”
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 6 tysięcy złotych
Mirosław Dembiński, Dzieci Kotana
Nagroda „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza ufundowana przez Narodowe Centrum Kultury w wysokości 5 tysięcy złotych – ex aequo:
Lidia Duda, Uwikłani
Paweł Ziemilski, Rogalik
Nagroda im. Aleksandra Kamińskiego dla twórcy lub dzieła przezwyciężającego zagrożenie w wysokości 3 tysięcy złotych:
Grzegorz Królikiewicz, Wieczny tułacz
Nagroda – medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense:
Maria Zmarz-Koczanowicz, Wiera Gran
Nagroda Uniwersytetu III Wieku im. Heleny Kretz:
Filip Antoni Malinowski, Eksmisja
Nagroda Stowarzyszenia Nowy Obywatel „Lupa Obywatela”:
Jakub Stożek, Restart
Dyplom Honorowy:
Sejin Ahn, Siloam
Filmy zakwalifikowane do udziału w konkursie:
Belfast pole karne, reż. Paulina Witek, Mira Suchowiejko /TVP INFO/ 12’
Historia Łukasza Adamczyka – jednego z pierwszych Polaków w szeregach północnoirlandzkiej policji (PSNI). Łukasz żyje w Belfaście – mieście podzielonym, które jest częstym polem starć między katolikami a protestantami. Jako Polak, katolik, emigrant, policjant i – z pasji – piłkarz, często znajduje się w „polu karnym”.
Bitwa o Nangar Khel, reż. Anna Mączka /TVP Info/ 24’
Pięć lat temu w wiosce Nangar Khel w Afganistanie polscy żołnierze przeprowadzili ostrzał. Na miejscu zginęło sześć osób, a trzy zostały ciężko ranne. Prokuratura postawiła im zarzuty złamania prawa wojennego i ludobójstwa. Po kilkumiesięcznym aresztowaniu żołnierze zostali wypuszczeni na wolność, a potem uniewinnieni. Na tym się jednak sprawa nie skończyła
Dlaczego cudze śmieci muszą zbierać dzieci?, reż. Krzysztof Sobczyński /ANIMA-POL sp. z o.o./ 5’
Popularny dzień „Sprzątania świata” jest niezmiernie pożyteczny, ale budzi również pytania. Dzieci z klasy naszych bohaterów wymyślają zabawę, w której zastanawiają się, co by było, gdyby znalezione podczas akcji śmieci nieoczekiwanie wróciły do swoich właścicieli.
Dlaczego nadmiar CO2 zły wpływ na klimat ma?, reż. Anna Wróblewska-Dzwoniarek /ANIMA-POL sp. z o.o./ 5’
Zabawne rozważania na temat efektu cieplarnianego i jego wpływ na klimat ziemski na przykładzie kawki, która zakłada gniazdo na kominie wentylacyjnym. Gorące powietrze z łazienki, nie mogąc znaleźć ujścia, uprzykrza życie mieszkańcom.
Droga na drugą stronę, reż. Anca Damian /Aparte, Fundacja Magellana/ 73’
W większości animowana i fabularyzowana, dokumentalna opowieść o człowieku, który podjął głodówkę w obronie swojej niewinności i zmarł po 4 miesiącach głodowania na oczach społeczeństwa.
Dzieci Kotana, reż. Mirosław Dembiński /Mirosław Dembiński Studio Filmowe Everest/ 65’
W 10 lat po śmierci Marka Kotańskiego w kilkudziesięciu ośrodkach Monaru, tysiące młodych ludzi wciąż próbuje żyć według zasady, którą „Kotan” określił słowami „daj siebie innym”. Film opowiada o Bogusi i Adamie, liderach ośrodka w Nowolipsku oraz ich podopiecznych.
Eksmisja, reż. Filip Antoni Malinowski /Malina Film/ 56’
Film o parze seniorów, która po przeżyciu 66 lat w jednym mieszkaniu musi się z niego wyprowadzić. Z jednej strony jest Maria- osoba o nieskończenie młodym i optymistycznym duchu- z drugiej strony Tadeusz, osoba cicha, naukowiec i fatalista. Nagle oboje muszą walczyć z osobistą katastrofą, która ujawnia ich przeżycia, charakter.
Fragmenty prawdy, reż. Maciej Kanafa /Maciej Kanafa/ 29’
Bohaterką filmu jest starsza pani Ania. Opowiadaj historię swojego dzieciństwa i dorastania w czasie wojny, wraca do przeszłości i w miejsca z tamtych dni. Cała opowieść zaczyna się od ucieczki 16-letniej Ani z rodzinnej wsi do Warszawy w 1944 roku. Ta brawurowa decyzja pociąga za sobą tragiczne konsekwencje. Twórcą filmu jest dorosły już wnuczek pani Ani.
Gwizdek, reż. Grzegorz Zariczny /Studio Munka/ 16’
30-letni Marcin mieszka pod Krakowem. Sędziuje mecze piłkarskie w najniższych ligach, ale chce to zmienić. Ma dość ciągłego stresu wynikającego z kontaktu z kibicami i zawodnikami. Dodatkową presję wywiera na nim matka, która oczekuje od niego konkretnych życiowych decyzji. W związku z tym Marcin stara się znaleźć lepszą pracę i dziewczynę.
I tak będę jadł kiełbasę, reż. Eugeniusz Szpakowski /Szymon Sinoff/ 9’
Dawid przebywa w placówce opiekuńczej w Białymstoku, z powodu odmowy sprawowania opieki przez rodziców, którzy twierdzą, że chłopak zachowuje się agresywnie, dominująco i lekceważy wszelkie normy. Obraz życia rodziny przedstawiany przez Dawida jest skrajnie odmienny. Chłopak w ośrodku funkcjonuje bardzo dobrze.
Jest taka cierpienia granica, reż. Beata Hyży-Czołpińska /TVP S.A./ 22’
Śmierć dziecka jest doświadczeniem, z którym trudno sobie poradzić. Film podejmuje najtrudniejsze pytania na temat sensu cierpienia, i przemijania, wartości życia. Jest to jednak film o życiu. O cudzie życia, o radości z codzienności.
Kochana nasza klaso…, reż. Mikołaj Wawrzeniuk, Dariusz Szada /TVP SA Białymstok/ 25’
Dariusz Szada-Borzyszkowski od sześciu lat realizuje projekty teatralne z więźniami z Zakładu Karnego w Białymstoku. Tym razem pracuje nad spektaklem „Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka. Film zrealizowany podczas prób w zakładzie karnym i wyjazdu do Jedwabnego, który skonfrontował uczestników projektu z miejscem akcji spektaklu.
Lekarze, reż. Tomasz Wolski /Kijora Anna Gawlita/ 83’
Co się dzieje za zamkniętymi drzwiami sal operacyjnych, gabinetów zabiegowych. Podpatrujemy codzienną pracę kardiochirurgów, kardiologów oraz torakochirurgów: panującą między nimi hierarchię. W ich pracy, pomimo zdobytej wiedzy i doświadczenia, również zdarzają się momenty zaskakujące.
Maratończyk, reż. Zbigniew Gajzler /Macro Film Production/ 51’
Film opowiada historię Krzysztofa Jarzębskiego. Ten sportowiec, w wyniku choroby nowotworowej, przeszedł kilka operacji, które zakończyły się dla niego amputacją obu nóg. Pomimo choroby i osobistej tragedii nie poddał się losowi i przekuł chorobę w sukces pokonując na wózku kolejne rekordy maratonu niepełnosprawnych sportowców.
Miłość bez ustawki, reż. Kamil Król /K&M Project s.c., HBO, Odra- Film, PISF/ 76’
Współczesna wersja Romea i Julii rozgrywająca się w brutalnym świecie kibiców. Mariolę i Krzyśka pozornie dzieli ich wszystko: wiek, pozycja społeczna, i przynależność do dwóch rywalizujących grup kibiców. Ona – kierowniczka sklepu, samotnie wychowująca córkę. On – dużo młodszy, wytatuowany recydywista. Poznali się w internecie i zakochali bez pamięci.
Najlepsza forma mojego życia, reż. Piotr Sobczak /WSP, Piotr Sobczak, David French/ 25’
Zbyszek do dziewiątego roku życia nie chodził. Jest chory na dziecięce porażenie mózgowe. Obecnie ma 38 lat i biega na kulach. Trenuje w samotności. Startuje w biegach maratońskich w całej Europie. Bieganie jest dla niego najlepszą formą życia.
Nowe życie, reż. Alicja Grzechowiak /East Film dla Ekspresu Reporterów TVP 2/ 11’
Historia Jerzego – alkoholika, ojca samotnie wychowującego po śmierci żony troje dzieci. Po emisji interwencyjnego programu na temat fatalnych warunków życia tej rodziny, znalazł się anonimowy darczyńca, który zbudował nich nowy dom z pełnym wyposażeniem oraz objął opieką całą czwórkę. Jego działania spowodowały metamorfozę Jerzego oraz jego dzieci.
Niepokorni kochankowie, reż. Barbara Lipińska /Mirosław Dembiński Studio Filmowe Everest/ 51’
Miłość do niemieckiego oficera – lekarza zaskakuje Janinę w ostatniej fazie okupacji. Jest polską patriotką, a jej narzeczony – AK-owiec Jan tęskni za nią w obozie w Stutthofie. Po 66 latach 25-letnia Anna, wnuczka Jana i Janiny, córka Polki i Niemca, zaczyna stawiać pytania o rodzinną historię. Przeszłość powraca, a wraz z nią ożywają emocje.
Oberlangen, reż. Małgorzata Brama /Erina B/ 56’
Historia pierwszego w historii powszechnej obozu jenieckiego dla kobiet. Uczestniczki Powstania Warszawskiego wraz ze swoimi kolegami, żołnierzami AK, wyszły razem do niewoli. Szły w nieznane, bały się, ale dzięki przyjaźni udało im się przetrwać.
Obóz, reż. Tomasz Jeziorski /PWSFTViT/ 19’
Najmłodsi mają pięć lat. Najstarsi 12. Spędzane razem wakacje mają nauczyć ich dyscypliny i silnej woli. Nie wszystkie dzieci dają sobie z tym radę. Każde z nich inaczej musi sobie poradzić ze wzmożonym wysiłkiem, stresem, własnymi słabościami.
Ołówek, reż. Joanna Frydrych /Grupa Medialna Frydrych/ 11’
Film o niezwykłej kobiecie i nadprzyrodzonej woli przetrwania. Katarzyna kiedyś miała pieniądze, urodę, sławę a potem zachorowała. Stwardnienie zanikowe boczne zabija średnio po czterech latach, a ona żyje już dwanaście, mimo że nie może ruszyć nawet palcem. Napisała książkę o swoich zmaganiach z chorobą.
Opowieści z radia Kibera, reż. Maciej Grabysa, Paweł Zdanowski /TVP Kraków, SWM Młodzi Światu/ 23’
Opowieść o problemach największego slumsu Afryki– Kibery w Nairobi w Kenii przez pryzmat działalności lokalnego radia Pamoja FM. W trzech nowelach autorzy ukazują problemy przemocy wobec kobiet, uzależnienia mieszkańców Afryki od khatu i rytualnych zabójstw Albinosów, które bulwersowały światową opinię publiczną.
Osiemnastka, reż. Marta Prus /PWSFTviT/ 19’
Wychowanka Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łodzi kończy 18 lat. Po wyjściu na wolność chce wyprawić urodziny. Marzenie nie jest łatwe do realizacji w świecie, do którego wróciła.
Pizza po polsku, reż. Grzegorz Krawiec /PWSFTviT/ 23’
Gdzieś w Polsce jest miasteczko jakich tysiące. Odbywa się w nim festyn, jakich co roku w Polsce odbywa się tysiące. Bawią się na nim zwykli ludzie, jakich w Polsce, tysiące. Wszystkich i wszędzie jedna łączą, tą te same wady, te same słabości i ten sam polski absurd.
Przeżyć Afganistan, reż. Małgorzata Imielska /Studio Filmowe Kalejdoskop/ 55’
Film przedstawia historię szkolenia wojskowego i prywatne przygotowania pięciorga zawodowych żołnierzy do wyjazdu na misję do Afganistanu, ich pobyt w prowincji Ghazni, codzienne patrole i pierwsze miesiące, gdy po powrocie do kraju starają się prowadzić normalne życie.
Restart, reż. Jakub Stożek /Darklight Film Studio/ 49’
Marek, Anna i Darek opuszczają właśnie zakłady karne po odbyciu długich wyroków. Różni ich niemal wszystko: wykształcenie, wiek, sytuacja rodzinna oraz środowisko, z którego się wywodzą. Łączy ich za to chęć odbudowania własnego życia i nadzieja na powrót do świata, który po wielu latach wydaje się trudny do zrozumienia.
Rogalik, reż. Paweł Ziemilski /PWSFTviT/ 18’
Obraz polskiej prowincji i sposobu na spędzania czasu wolnego jej mieszkańców.
Rybacy, reż. Viktoria Marinov /Viktoria Marinov/ 78’
Dlaczego tak trudno zdobyć dzisiaj świeżą rybę nawet nad Bałtykiem? Dlaczego dostępna jest głównie smażona po odmrożeniu panga… Film przedstawia smutną prawdę o stanie polskiego rybołówstwa i wyjaśnia, co leży u podstaw problemów związanych z połowami przede wszystkim dorsza na Bałtyku.
Samotność dźwięku, reż. Jacek Piotr Bławut /Produkcja filmów Jacek Bławut/ 26’
Dokument przybliża postać mało znanego kompozytora – Tomasza Sikorskiego. Na jego życiu zaważyły czasu komunizmu, w których przyszło mu tworzyć. Brak wolności i możliwości odkrywania samego siebie oraz niezrozumienie jego twórczości przez środowiska artystyczne, odrzucające skrajną prostotę jego muzyki, odcisnęły na Sikorskim silne piętno.
Siloam, reż. Sejin Ahn /Sejin Ahn/ 16’
Siloam, biblijne źródło niedaleko Jerozolimy, gdzie Jezus uleczył człowieka z jego ślepoty. Współczesne Siloam to dom w Korei Południowej, w którym mieszkają osoby niepełnosprawne intelektualnie porzucone przez rodziny. Między sobą znajdują miłość, opiekę i wsparcie.
Siłaczka, reż. Aleksander Pawluczuk /Bum Cyk Cyk Produkcja/ 7’
Bohaterką filmu jest Dorota Jadczak, mistrzyni, kulturystka w latach 90.XX w. . Film porusza kwestię ideału i stereotypu kobiecości. Dlaczego Dorota zdecydowała się uprawiać dyscyplinę powszechnie uznawaną za męską? Czy kulturystyka oznacza rezygnację z kobiecości? Czym jest dla niej siła, a czym piękno? Jak wiele trzeba poświęcić, by osiągnąć doskonałość?
Tala od różańca, reż. Sławomir Rogowski, Stanisław Zawiśliński /Adam Sokołowski, Zespół Filmowy „Rozwój”/ 58’
Dokument o losach 93-letniej pisarki Natalii Rolleczek. W latach 50.XX w. wydała ona książkę pt. „Drewniany różaniec”, w którym skrytykowała Zakon Sióstr Felicjanek i pośrednio cały kościół katolicki.
To wasza wiara wam pomaga, reż. Dorota Petrus, Bogdan Lęcznar /BAZA Grupa Medialna/ 19’
Film o spotykanych na Podlasiu obrzędach tzw. Szeptuch czy Szeptunek, które zaklęcia i modlitwy wypowiadają szeptem w mieszanym polsko-rosyjsko-ukraińsko-białoruskim języku. Jedni uważają to za szarlatanerię, ci zaś którzy wierzą, są w stanie przyjechać z daleka, żeby poddać się tym przekazywanym od pokoleń rytuałom.
Urodzeni dla Rzeszy, reż. Kinga Wołoszyn-Świerk /Media Brigade/ 56’
W sanatorium w Połczynie-Zdroju (dawniej Bad Polzin) spotykają się osoby, które jako dzieci przebywały w tym budynku- podczas wojny mieścił się tu jeden z największych ośrodków organizacji Lebensborn. Pomimo różnych późniejszych kolei losu jest miedzy nimi szczególna, serdeczna więź, właściwa tylko ludziom, którzy w przeszłości wspólnie przeżyli tragedię.
Uwikłani, reż. Lidia Duda /TVP Program 2, Telemark sp. z o.o./ 52’
Maciek miał 9 lat kiedy w jego życiu pojawił się zły dotyk. Po kilku latach chłopak doszedł do wniosku, że sprawiedliwości nie stało się zadość i postanowił sam ją wymierzyć. Bohaterowie zamienili się rolami. Ofiara została mścicielem a prześladowcy przypadła rola ofiary. Film pokazuje kim są dzisiaj bohaterowie tego dramatu i jakie ponieśli konsekwencje
Wieczny Tułacz, reż. Grzegorz Królikiewicz /Studio filmowe „N”, Cinestar Canada, Muzeum Kinematografii, PWSFTViT, TVP S.A, WFO, PISF/ 52’
Tadeusz Jaworski, dziś 86-letni mieszkaniec Kanady, był niegdyś jednym z najwybitniejszych polskich twórców filmowych. Ranga twórczości, szczególny dramatyzm przejść wojennych, w końcu wypędzenie z Polski w 1968 roku wskutek zorganizowanej nagonki politycznej– oto kanwa, na której opisuje on swoje życie i twórczość.
Wiera Gran, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz /Studio Filmowe Largo, PISF, TVP, IAM/ 67’
Wiera Gran, słynna żydowska pieśniarka przedwojennej Warszawy. Podczas okupacji śpiewała piosenki o miłości w kawiarni „Sztuka” w warszawskim getcie. Jako jedyna ze swojej rodziny przeżyła likwidację getta. Po wojnie oskarżona o kolaborację. Uniewinniono ja, ale dalsze pomówienia, ciągnące się przez całe życie, skłoniły ją do emigracji
xRonix, reż. Aleksandra Rek /Studio Obrazu Kamil Frontczak/ 26’
xRonix (Roni) ma rogi na czole, implanty w rękach, jako pierwsza osoba w Polsce wytatuował sobie oczy. Pod toną makijażu i cynizmu kryje się zupełnie inny człowiek: samotny, zakompleksiony, wrażliwy. Z wyglądem syna nie może sobie jednak poradzić jego matka.
Zejść na ziemię, reż. Michał Nekanda-Trepka /Mirosław Dembiński Studio Filmowe Everest/
Film przedstawia dokumenty i sytuacje zupełnie nieznane do tej pory, a dotyczące historii Warszawy w czasie II Wojny Światowej, a zwłaszcza Powstania Warszawskiego.
Film otwarcia:
Wirtualna wojna, reż. Jacek Bławut /Produkcja Filmów Jacek Bławut, HBO Polska/ 70’
Pełnometrażowy dokument poświęcony pasjonatom wirtualnego lotnictwa. Gracze z wielu krajów wcielają się w pilotów maszyn bojowych z czasów II wojny światowej, rozgrywają powietrzne bitwy. Dla wielu z nich gra stała się treścią poświęcają jej coraz więcej czasu, rezygnując ze związków czy spotkań z przyjaciółmi.
Retrospektywa Andrzeja Papuzińskiego:
Brzuch, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 26’
Film jest inscenizowaną opowieścią, projekcją zjawisk i wydarzeń, które wpłynęły w sposób decydujący na indywidualność artystyczną malarza Tadeusz Brzozowskiego.
Bykowi chwała, reż. Andrzej Papuziński /WFO/
Film prezentujący dzieła Franciszka Starowiejskiego.
Cztery temperamenty, reż. Andrzej Papuziński /WFO, TVP/ 50’
Film poświęcony rodzinie Wiłkomirskich
Dzwon, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 14’
Film z cyklu „Z tradycji rzemiosł i sztuki ludowej” pokazuje proces odlewania dzwonu w pracowni ludwisarskiej E. Felczyńskiego w Przemyślu.
Na drugi brzeg, reż. Andrzej Papuziński /Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For/ 26’
Poetycki dokument, obrazujący życie ludzi mieszkających nad Wisłą, w okolicach Kazimierza, zajmujących się hodowlą krów i specjalizujących się w budowie łodzi.
Podziemia, skóry, laury i buńczuki, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 14’
Praca i dokonania zespołu modelarzy i sztukatorów na Zamku Królewskim. Pokazano restytuowane wnętrza Sali Tronowej, Rycerskiej, Asamblowej i Gwardii Konnej Koronnej
Pole bitewne, reż. Andrzej Papuziński /WFO/
Film zrealizowany przy pomocy Obywatelskiego Komitetu Odbudowy Panoramy Racławickiej i Muzeum Narodowego we Wrocławiu, opowiadający o dziejach Panoramy od jej powstania po współczesność.
Powrót Andrzeja Panufnika, reż. Andrzej Papuziński /WFOiPE/ 28’
Film prezentuje kompozytora w dwóch ujęciach, W części pierwszej widzimy go w domu w Twickenham, w gronie rodziny, także grającego z córką, Pokazany jest również podczas prób festiwalu w Norwich. W drugiej części widzimy Panufnika w Polsce, dyrygującego wykonaniem własnego utworu podczas festiwalu „Warszawska Jesień”.
Powrót z chaosu, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 17’
Proces rekonstrukcji centralnej, reprezentacyjnej sali Zamku Królewskiego – Wielkiej Sali Asamblowej.
Siedem misteriów według Stasysa, reż. Andrzej Papuziński /Lob Productions/ 24’
Film prezentujący sztukę plastyka Stasysa Eidrigeviciusa 18’
Spojrzenie na plakat, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 18’
Reportaż z pracowni znanego malarza – plastyka Waldemara Świerzego.
Stanisław Zagajewski – Ars mea, lux mea, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 17’
Filmowa ballada o nieprofesjonalnym artyście z Włocławka Stanisławie Zagajewskim. Świat jego wyobraźni zrealizowany w kruchej materii gliny, zaludniony jest dziwnymi fantastycznymi stworami z pogranicza jawy i snu.
Stradivari ’66, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 11’
Film o Piotrze Kubasie – lutniku, mistrzu z Krakowa, zrealizowany w jego pracowni.
Wezwanie, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 15’
Kontynuacja tematu podjętego w Polu bitewnym. Film realizowany od 25 XI 1981 do 13 VIII 1983, ukazuje kolejne etapy prac konserwatorskich nad Panoramą Racławicką. Wiodącym wątkiem filmu jest proces konserwacji „Panoramy Racławickiej” doprowadzony do momentu zawieszenia pierwszych brytów płótna we wrocławskiej Rotundzie.
Wielkie oczekiwanie, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 15’
Ostatnia część tryptyku poświęconego Panoramie Racławickiej. Ukazuje końcowy etap prac we wrocławskiej rotundzie i długo oczekiwany finał – ogląd całego dzieła.
Z ognia, piasku i popiołu, reż. Andrzej Papuziński /WFO/ 12’
Nastrojowy reportaż, poświęcony rzemieślnikom wykonującym żyrandole dla Zamku Królewskiego w Warszawie.
Świat od świtu do zmierzchu:
Kijów, reż. Studenci szkół filmowych pod opieką Jacka Bławuta, Marcela Łoziński, Vita Żelakeviciute /Studio Filmowe Everest, TVP/ 60’
Na pokładzie spacerowego stateczku przez kilka godzin rejsu po Dnieprze w słoneczne letnie popołudnie spotykają się mieszkańcy Kijowa i turyści. Dobierają spontanicznie towarzystwo, rozmawiając o swych marzeniach, sensie życia, Bogu, miłości i pieniądzach. Te spotkania i rozmowy, zaskakujące swą otwartością i swobodą, odsłaniają oblicze współczesnej Ukrainy.
Mińsk, reż. Studenci szkół filmowych pod opieką Jacka Petryckiego i Pawła Łozińskiego /Belsat Tv, Studio Filmowe EVEREST/ 60’
Zbiorowy portret Mińska. Wyrazisty i pełny kontrastów, gdzie bieg przez miasto chłopaków ubranych w sportowe bluzy przez miasto zderzany jest w locie z wydarzeniami na deptakach, przejściach podziemnych czy przy zmianie warty przed Pomnikiem Zwyciestwa. Rytm filmu zwalnia wizyta w laboratorium, w sali wykładowej, na lekcji fortepianu.
Moskwa, reż. Studenci z moskiewskich Wyższych Kursów Reżyserii pod opieką Macieja Drygasa, Andrzeja Musiała, Mateusza Wernera /Studio Filmowe Everest, TVP/ 60’
Młodzi filmowcy stworzyli zbiorowy autoportret Moskwy o niespodziewanie konsekwentnym kolorycie. Kilkanaście różnych historii (mnicha, emerytki, poborowych, imigrantów, psychologa, strażniczki w metrze) układają się w obraz o powtarzających kodach.
Pekin, reż. Studenci szkół filmowych pod opieką Jacka Bławuta, Marcela Łoziński, Vita Żelakeviciute /Studio Filmowe Everest, TVP/ 60’
Pekin z czasów politycznego i gospodarczego przełomu. Obserwacje pełne paradoksów, jak widok grupy przechodniów z entuzjazmem wykonujących pieśni z czasów komunizmu wojennego. Śpiewają o krwawej rozprawie z wrogami rewolucji, stojąc pod wielkim gmachem komercyjnego banku. Zmiana warty na Placu Tienenmen dokonuje się pod wielkim portretem Mao, ale tłum obserwujący tę uroczystość przypomina raczej beztroskich turystów.
Tokio, reż. Studenci szkół filmowych pod opieką Jacka Petryckiego, Pawła Łozińskiego, Rafała Listopada /Studio Filmowe Everest, TVP/ 60’
Tokio budzi się ze snu i zaczyna zbiorową gimnastykę na ulicy, gdzie dzieci i staruszkowie ćwiczą razem z zapaśnikami sumo. Rodzajowe scenki na ulicy – seans portretowy, wizyta w sklepie mięsnym czy u wróża kontrapunktowane są wątkami zbiorowej pamięci – horroru wojny czy niedawnej katastrofy w Fukushimie.
Retrospektywa Wojciecha Wiszniewskiego:
Elementarz, reż. Wojciech Wiszniewski /WFO/ 8’
W sposób niezwykle skrótowy, sięgając po krańcowe uogólnienia i specyficzną symbolikę obrazu, Wojciech Wiszniewski przedstawia w nim swoją wizję stanu świadomości społecznej Polaków lat siedemdziesiątych.
Historia pewnej miłości, reż. Wojciech Wiszniewski /Zespół Filmowy Silesia/ 52’
Historia młodego robotnika, który staje przed szansą otrzymania z zakładu pracy własnego mieszkania pod warunkiem, że się szybko ożeni, i – wynikające z tego powodu, nie zawsze zabawne perturbacje.
Jutro. 31 kwietnia – 1 maja, reż. Wojciech Wiszniewski /PWSFTviT/ 7’
Opowieść o kolejnym pokoleniu robotniczym – tzw. bumelanckiej młodzieży. Nie ma w nich żadnego etosu pracy – pragną tylko wygodnego, łatwego życia. Język oficjalnej propagandy zderzony zostaje z obrazami z ich codziennej egzystencji – drobnymi przestępstwami, godzinami pod budka z piwem.
Lustro, reż. Wojciech Wiszniewski /PWSFTviT/ 7’
Szajbus. Film o Wojtku Wiszniewskim, reż. Andrzej Mellin /WFO/ 26’
Na portret „Szajbusa”, jak nazywali go przyjaciele, składają się fragmenty jego prac i wspomnienia związanych z nim ludzi. O nim i jego krótkim życiu mówią: żona Joanna, koledzy reżyserzy – Tomasz Lengren, Bogdan Górski, Marek Koterski, statyści.. Kamera prześlizguje się po jego pokoju, rejestruje notatki, szkice, pamiątki.
Sztygar na zagrodzie, reż. Wojciech Wiszniewski /WFO/ 12’
Filmowa ballada o sztygarze, który chciał zostać rolnikiem. Stanisław Mazur wraz z rodziną przeniósł się do wsi Rydułty Niskie. Wytrwałością i pracą doprowadził podupadłe gospodarstwo do rozkwitu. Stał się jednak solą w oku miejscowej społeczności. Nękany zawiścią sąsiadów musiał odejść.
Ślad, reż. Wojciech Wiszniewski /PWSFTviT/ 6’
Pietrakiewicz, stary pracownik parowozowni przechodzi na emeryturę. Wydaje się, że jego życie straciło zupełnie sens. Dawniej wypełnione było hałasem, pospiechem i celowością. Tymczasem emerytura oferuje mu nudę codzienności brak jakiegokolwiek celu.
Wanda Gościmińska – włókniarka, reż. Wojciech Wiszniewski /WFO/ 21’
Wanda Gościmińska – łódzka włókniarka, słynna przodowniczka pracy, symbol epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Wiszniewski demaskuje fałsz i zakłamanie tamtych czasów oraz mechanizmy, w których człowiek przestaje już być osobą, a staje się narzędziem ideologicznej manipulacji.
Wilkasy, reż. Wojciech Wiszniewski /PWSFTviT/ 9’
Film zrealizowany na zlecenie Zarządu Głównego Związku Młodzieży Socjalistycznej opowiadający o letnim wypoczynku studentów zrzeszonych w ZMS.
Zawał serca, reż. Wojciech Wiszniewski /PWSFTviT/ 7’
Bohater będący najprawdopodobniej księgowym porusza się autem w upale. Obserwujemy najpierw pierwsze symptomy, a następnie jego śmierć w wyniku zawału serca.
Retrospektywa Tadeusza Jaworskiego:
Byłem kapo, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 27’
Film oskarżający zbrodniarzy hitlerowskich.
Grunwald-1410, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 15’
Impresja na temat bitwy pod Grunwaldem, zrealizowana w oparciu o obrazy zamku w Malborku, okolicznego pejzażu i „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki. Materiały historyczne pozwoliły za pomocą rysunków animowanych odtworzyć przygotowanie i przebieg bitwy.
Jan Sebastian Bach – toccata i fuga d-moll, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 12’
Film o zabytkowych organach w Katedrze Oliwskiej.
Kodeks pułtuski, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 15’
Film ukazuje jedną z najstarszych ksiąg zachowanych w Polsce z okresu wczesnego średniowiecza.
Miejsce na szkołę, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 12’
Dokument prezentuje spór o budowę nowej szkoły.
Nasz malarz Orłowski, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 12’
Filmowy esej o młodzieńczej twórczości Aleksandra Orłowskiego.
Okudżawa, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 12’
Filmowy recital znakomitego pieśniarza
Przewoźnicy z Accry, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 11’
Film mówi o pracy czarnych przewoźników i tragarzy portowych w Akrze
Publicystyka, reż. Tadeusz Jaworski 74’
Sekretarz, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 20’
Film o I sekretarzu Komitetu Powiatowego PZPR w Kazimierzy Wielkiej.
Selling out, reż. Tadeusz Jaworski 32’
W krainie smutnej bajki, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 11’
Nasycone fantastyką i melancholią niezwykłe malarstwo Witolda Wojtkiewicz z okresu Młodej Polski.
Warszawskie Łazienki, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 15’
Poemat filmowy, pomyślany przez poetę i podbudowany poetyckim komentarzem, przykład harmonijnego połączenia obrazu, słowa i muzyki dla osiągnięcia efektu estetycznego i emocjonalnego.
„Wojna” Artura Grottgera, reż. Tadeusz Jaworski /WFO/ 15’
Dramatyczna prezentacja treści 11 plansz Grottgerowskiego cyklu „Wojna”.
Zmierzch czarowników, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 60’
Źródło, reż. Tadeusz Jaworski /WFD/ 15’
Reportaż z podkieleckiej wioski, w której niespodziewanie wytrysnęło źródło. Tragiczny spór o dostęp ludzi do źródła wody przez długie lata podzielił wieś na dwa wrogo ze sobą walczące obozy. Zdjęcia do filmu realizowano „na gorąco”. Realizatorzy przyczynili się do zakończenia sporów i pozytywnego rozwiązania kwestii wody dla całej wsi.
Pokaz filmów Zygmunta Skoniecznego:
Chłopski los – tryptyk filmowy, reż. Zygmunt Skonieczny /WFO/ 50’
Film, do którego zdjęcia zakończono 1981 r. , zmontowany w 1988 r. Tryptyk podejmujący problemy wsi polskiej w powojennej Polsce, od dekretu o reformie przez wszystkie przełomowe momenty: r. 1956, 1970 aż po 12 maja 1981 r. – dnia zarejestrowania „Solidarności Wiejskiej”.
Miasto w mieście, reż. Zygmunt Skonieczny /„Art.” Studio/ 26’
Rodzina Scheiblerów na Księżym Młynie w Łodzi zbudowała prawdziwe „miasto w mieście”. Był tu nie tylko kompleks fabryczno-rezydencjonalny, ale także osiedle mieszkaniowe, szkoły, przedszkole, szpital, sklepy, straż pożarna, park ze sztuczną grotą, estradą. Tak bardzo żal, że niewiele z tego zostało.
Zatrzymany czas ginącego świata, reż. Zygmunt Skonieczny /WFO/ 10′
Spory zbiór fotografii Michała Greima odnaleziono w drewnianej skrzyni, należącej niegdyś do Elizy Orzeszkowej, a znajdującej się dziś w Bibliotece Uniwersyteckiej w Łodzi. Greim ofiarował je pisarce jako „wielbiciel nieznany i sługa najoddańszy”. Obiektem jego fotografii byli mieszkańcy kresów, pejzaże, dworki, wiejskie chaty.
Pokaz filmów Grażyny Kędzielawskiej:
Góra, reż. Grażyna Kędzielawska /WFO/ 25’
Reportaż z uroczystości religijnych, zrealizowany w Grabarce, „prawosławnej Częstochowie”.
Inny dom, reż. Grażyna Kędzielawska /WFO/ 30’
Siostry zakonne prowadzą dom opieki dla osób starszych w Bytomiu. Konfrontacja różnych światów : pokoleń, postaw, wartości.
Listy niewysłane, reż. Grażyna Kędzielawska /TVP 2/ 25’
Próba opisania rodziny, która się rozstaje. Spektrum emocji porzuconych, zostawionych.
Michał, reż. Grażyna Kędzielawska /WFO/ 19’
Film pokazuje sytuację młodej, samotnej matki wychowującej dziecko.
Portret ze słów, reż. Grażyna Kędzielawska /WFO/ 24’
Pełen dramatyzmu portret młodej kobiety, która zdecydowała się pozostać za granicą. Kontakt z najbliższymi umożliwiają wideokasetowe listy. Wiele w nich rozczarowania, żalu, smutku. . . Udawana radość nie potrafi maskować łez. . .
Pytania, reż. Grażyna Kędzielawska /Studio Kamera dla TVP2/ 26’
Filozoficzna impresja dokumentalna nawiązująca do poematu „Nowy Świat” Ewy Lipskiej. Autorka zadaje w nim fundamentalne pytania: Kim jesteś? Skąd przychodzisz? Dokąd idziesz? Jak żyjesz? Czy wierzysz w miłość?
Wyśniona miłość, reż. Grażyna Kędzielawska /TVP 2/ 40’
W Pogotowiu Opiekuńczym nr 1 w Łodzi – ale mogłoby to być w podobnej placówce w jakimkolwiek innym mieście – czekają i tęsknią za rodzicami i domem: za mamą, która pije i ojcem, który po pijanemu awanturuje się i bije żonę. Dzieci – zaniedbane, ofiary alkoholu i agresji lub słabości niezaradnych dorosłych – czekają aż wyjaśni się ich sytuacja.
Pokazy specjalne:
Fuck For Forest, reż. Michał Marczak /Pokromski Studio/ 83’
„Seks może uratować świat” to credo organizacji pozarządowej Fuck For Forest. FFF gromadzi pieniądze na ratowanie przyrody sprzedając w internecie amatorskie porno własnej produkcji. Wyzwolony seks łączy się tutaj z globalnym altruizmem. Ekstrawaganckie zachowanie działaczy FFF prowokuje europejskie mieszczaństwo
Fotozofia – szuka fotografii według Andrzeja Różyckiego, reż. Jacek Jóźwiak /Jacek Jóźwiak/ 26′
Film pokazuje twórczość fotograficzną i postać Andrzeja Różyckiego- wybitnego polskiego artysty i teoretyka sztuki. Podkreśla z jednej strony ważny wkład tego artysty w nurt polskiej sztuki konceptualnej i medialnej drugiej połowy XX wieku, z drugiej dotyka zagadnienia osobistej i poetyckiej formuły jego twórczości.
Good Copy, Bad Copy, reż. Andreas Johnsen, Ralf Christensen, Henrik Moltke /Rosforth, Dania/ 59′
Film dokumentalny o prawie autorskim i kulturze w kontekście internetu i technologii wymiany treści. Przedstawia wywiady z prawnikami, producentami, artystami i dostawcami usług dzielenia się plikami.
Kultura Remixu, reż. Brett Gaylor /Germaine Wong, Kanada/ 85′
Film dotyka problemu przestrzegania praw autorskich w Internecie.. Użytkownicy tego medium podzieleni są na dwie grupy: popierających przestrzeganie praw autorskich (copyright) oraz ich nie uznających. Ci drudzy wyznają zasadę copyleft – swobodnego udostępniania treści intelektualnych
Wkręt, reż. Krzysztof Blok /PWSFTViT/ 24’
Przewrotne studium chciwości. Główny bohater to handlarz antykami, który wpada na niecodzienny pomysł pozyskiwania cennych przedmiotów. Poznajemy go w momencie, gdy po raz kolejny wyrusza na poszukiwanie okazji. Rutynowa podróż w interesach zmienia się w życiową szansę.
Eksperyment dopalacz, reż. Paweł R. Suskiewicz /Izabela Kowalewska/ 29′
Krzysztof to inteligentny mężczyzna, uzależniony od substancji GBL, kwasu do czyszczenia felg. W pułapce nałogu prowadzi pasjonującą rozmowę z terapeutką,, podczas której wychodzą na jaw lęki bohatera, ból po porzuceniu go przez ojca, stracona nadzieja, samotność, bezradność
Sześć postaci, reż. Natasza Ziółkowska- Kurczuk /FIDO FILM/ 12’
Zapis pracy grupy niepełnosprawnych aktorów, uczestników Teatroterapii Lubelskiej, nad nowym spektaklem, opartym na dramacie L. Pirandella „Sześć postaci w poszukiwaniu autora”. Celem filmu jest przede wszystkim zadanie pytania czy ludzie niepełnosprawni mają prawo do swojej prywatności, do samodzielnego życia.
Kolumb jest nasz, reż. Maciej Grabysa, Jarosław Mańka /TVP Kraków, Themeso Project/ 18’
Autorzy reportażu tropią rewelacje amerykańskiego historyka Manuela Rosy, który twierdzi, że Krzysztof Kolumb, odkrywca Ameryki, był synem Władysława III Warneńczyka.
August o sobie, reż. Róża Fabjanowska, Sławomir Malcharek Sławomir Malcharek /LabArt/ 50’
Obóz i ucieczka z Auschwitz zaważyła na całym życiu Augusta Kowalczyka, znanego aktora i wieloletniego dyrektora Teatru Polskiego. Świadczą o tym jego wizyty w Auschwitz, podróże po całej Polsce ze spektaklem- monodramem o pobycie i ucieczce z obozu oraz wizyty na budowie hospicjum, które z jego inicjatywy powstało w Oświęcimiu w podzięce za pomoc więźniom w czasie zagłady.
Był wśród nas, reż. Beata Hyży-Czołpińska /TVP S.A./ 59′
5 czerwca 1991 roku Jan Paweł II przybył do Białegostoku. Film pokazuje 24 godziny z życia miasta, a ściślej z życia ludzi, którzy tego dnia byli związani z tym historycznym wydarzeniem. Są to ludzie w różnym wieku i różnych profesji, znani i nieznani, ale historia każdego z nich jest wyjątkowa i niepowtarzalna.
Archimandryta, reż. Jerzy Kalina /OTV Białystok dla Bielsat TV/ 51’
Archimandryta Gabriel- prawosławny mnich z województwa podlaskiego mieszka w uroczysku Kudak nad rzeką Narew. Pielgrzymów przyciąga jego niezwykła osobowość; z każdym potrafi znaleźć wspólny język, udziela porad duchowych, leczy ziołami, hoduje pszczoły, pracuje także przy budowie cerkwi. Gabrielowi brak jednak następcy.
Mój dom, reż. Magdalena Szymków /Wajda Studio/ 28′
Dwie kobiety, jeden dom. Paradoksy historii wpisane w intymną opowieść Polki i Niemki. Losy równoległe splecione wojną. Kto jest najeźdzcą, represjonowanym, winnym a kto ofiarą? Narracja wspomnień i obrazów jest płynna jak granice wojny na jej peryferiach
Kossakowski. Szósty zmysł, reż. Lidka Kazen, Robert Ciodyk /TVN, Loop Media sp. z o.o., TTV/ 23’
Obraz przedstawiający środowisko i ludzi zajmujących się szeroko pojętą medycyną niekonwencjonalną. Uzdrowiciele, czyli wszyscy zajmujący się leczeniem poza oficjalną uznaną medycyną akademicką, tworzą cały segment usług o charakterze paramedycznym.
Ostatnia generacja, reż. Zbigniew Iwaszuk /Eureka Media/ 40′
Siostry Eugenia i Dorota Dombek oraz ich szkolna koleżanka, Mala Forst, opowiadają w amerykańskim ośrodku dla ludzi, którzy przeżyli Holocaust, o swoich historiach. Mieszkały w Zabrzu, w czasie wojny siostry przeżyły dramatyczną ucieczkę, tułały się po okolicy, by w końcu spędzić prawie trzy lata w ukryciu, w oczekiwaniu na koniec wojny.
W ostatniej puszczy Europy, reż. Beata Hyży- Czołpińska /TVP S.A./ 25′
Kiedyś las pierwotny porastał całą Europę. Był tam, gdzie dziś jest Paryż, Berlin, Londyn… Jedyną pozostałością po nim jest Puszcza Białowieska. W jej sercu- Białowieskim Parku Narodowym, przetrwały nie tylko ślady pierwotnej przyrody, ale także pracy ludzi sprzed setek lat- bartników.
Linia nocna, reż. Aleksandra Rek /Studio Obrazu Kamil Frontczak/ 9′
Bezdomny Piotr Kowalczyk z Łodzi w grudniu codziennie wyrusza swoim autobusem, by rozwozić posiłki dla innych bezdomnych. Twierdzi, ze pomagając innym jest potrzeby, pomaga sobie. Jeździ zatem po całym mieście, po dworcach, w pobliżu kanałów, parków, noclegowni. Spotyka całe rodziny, bezdomne matki z dziećmi, agresywnych mężczyzn..
Ostrość widzenia, reż. Piotr Kosiński /Piotr Kosiński/ 4′
Czterech bohaterów przedstawionych w serii kadrów nieostrych, po których następuje ostre zdjęcie portretowe, pokazujące niezwykłość danej osoby. Każdy z nich mówi o tym, w co wierzy i co daje mu siłę we własnej słabości. Są ludźmi cichymi, niedostrzeganymi, by ich zobaczyć, a tym bardziej zrozumieć, trzeba zatrzymać się, ostro patrzeć.
Hobby, reż. Bogdan Lęcznar /BAZA Grupa Medialna/ 11′
Relacja z jednego z polowań uświetniających dzień Św. Huberta- patrona myśliwych. Rutynowe polowanie staje się pretekstem do zastanowienia się nad prawdziwością intencji członków kół łowieckich
Nasza ulica, reż. Marcin Latałło /Camera Oscura, Agat Film/ 80’
Opowieść o rodzinie Furmańczyków z Łodzi, którzy są świadkiem zmian i budowy Centrum Manufaktura. To tło do zmian społecznych w XXI wieku.
Dom, reż. Dorota Petrus, Bogdan Lęcznar /BAZA Grupa Medialna/ 44′
Historia konfliktu gruzińsko-rosyjskiego od strony cywili – grupy ludzi, którzy uciekając przed frontem, gdzieś w górach znajdują schronienie w domu osetyjskiej rodziny. Pod jednym dachem, w zgodzie i sympatii, ukrywają się przedstawiciele wszystkich stron konfliktu: Gruzini, Rosjanie, Osetyjcy, Ormianie. Po 12 miesiącach spotykają się ponownie.
Dramaturgia diagnozy, reż. Dariusz Marmol /Grzegorz Czebotar/ 14′
Osoby w różnym wieku i z różnych grup społecznych otrzymują diagnozę o ciężkiej, nieuleczalnej chorobie prowadzącej do degradacji organizmu. Pierwsza część cyklu „Recepta na życie”, filmu podążającego za losami bohaterów.
Szerokie oko, reż. Cezary Grzesiuk /Blue Dream Film/ 35′
Film przedstawia jeden dzień z życia Ośrodka Kultury Ochoty OKO. Do ośrodka przybywa dwoje nastolatków, którzy szukająa tzw. „swojego miejsca w życiu”. Ich oczami poznajemy kolejne sekcje kulturalne działające w ośrodku.
Cały świat Hani i Stasia, reż. Tomasz Jurkiewicz /Appetite Production/ 27′
Hania i Staś, małżeństwo pięćdziesięciolatków z podkrakowskiej wsi Sułkowice. Żyją zgodnie z rytmem natury, podczas gdy ich otoczenie przekształca się w sypialnię miejskiej aglomeracji. Hania i Staś również zostają skuszeni, łatwą okazją zdobycia dużych pieniędzy. Postanawiają sprzedać ziemię pod działki budowlane..
Cezar, reż. Dorota Petrus, Bogdan Lęcznar /BAZA Grupa Medialna/ 28’
Cesar – młody diakon. Wychował się w bardzo biednej rodzinie w małej, odległej wiosce na boliwijskim płaskowyżu. Głęboko wierząca rodzina, z którą Cesar jest w kontakcie, utrzymuje się z hodowli lam i owiec. To biedne ale etyczne życie jest dla nich wszystkich powodem do poczucia sensu i szczęścia.
Animacja w służbie propagandy:
Odmłodzenie Eulalii /Niemcy, 1920/ 2’
Przewrotna reklama maści i pudru Nivea zabawnie traktująca świat kobiecych wyobrażeń o kosmetykach.
Wilk Agresor, reż. Tex Avery /USA, 1942/ 10’
Pierwszy film Texa Avery’ego dla MGM po zerwaniu współpracy z Leonem Schlesingerem; wariacja na temat „Trzech małych świnek”, tym razem walczących z wilkiem – agresorem upozowanym na karykaturę Hitlera.
Komandos Daffy, reż. Friz Freleng /USA, 1943/ 7’
Z cyklu „Looney Tunes”: kaczor Daffy, jako komandos, doprowadza do obłędu niemieckiego oficera, by na koniec, jako żywa kula armatnia, spaść na samego Hitlera.
Komandos Kaczor, reż. Jack King /Walt Disney, USA, 1944/ 7’
Kaczor Donald jest komandosem; zostaje zrzucony na spadochronie z zadaniem zniszczenia japońskiego lotniska… czego dokonuje, pomimo wielu przeciwieństw.
Donald wstępuje do wojska, reż. Jack King /Walt Disney, USA, 1942/ 9’
Reklama armii USA: kaczor Donald, zachęcony urokami życia w wojsku, zaciąga się do lotnictwa… i ląduje przy obieraniu ziemniaków. Ale „w armii nie jest strasznie, ani źle, jest lepiej niż bywało w dawne dnie…”
Lotnicy, reż. Jack King /Walt Disney, USA, 1942/ 7’
Kaczor Donald nadal chce być lotnikiem; jego strach przed przestrzenią powoduje całą serię nieszczęśliwych zdarzeń – ze zbombardowaniem kwatery generała włącznie.
Twarz Wodza, reż. Jack Kinney /Walt Disney, USA, 1943/ 8’
Najgłośniejszy z wojennych filmów Disney’a: kaczor Donald jest robotnikiem z Świrlandzie (Nutziland), będącym satyrą na hitlerowskie Niemcy. Kiedy koszmar okaże się snem, wypowie słynne słowa: „Jak dobrze być obywatelem USA”. Oscar 1943 dla najlepszego krótkiego filmu animowanego
Obrona cywilna, reż. Jack King /Walt Disney, USA, 1943/ 8’
Kaczor Donald i jego siostrzeńcy są załogą stacji nasłuchowo-artyleryjskiej strzegącej wybrzeża USA przed atakiem wrogiej floty.
Kaczyktatorzy, reż. Norman McCabe /USA, 1942/ 8’
Chyba najbardziej zjadliwy z wojennej serii „Looney Tunes”: karykatury Hitlera, Mussoliniego i Hirohito zgodne z wojenną retoryką – ale całość kończy się wezwaniem do kupowania bonów i znaczków amerykańskiej pożyczki wojennej. Bezpośrednio po wojnie wycofany z dystrybucji jako „zbyt agresywny wobec przegranych”.
Wychowanie dla śmierci, reż. Clyde Geronimi /Walt Disney, USA, 1943/ 10’
Jedyny poważny film propagandy antynazistowskiej, jaki wyszedł ze studia Disney’a. Skrótowo pokazujący „pranie mózgu” dokonywane przez nazistów na dzieciach i młodzieży. Wycofany przez Walta Disney’a z dystrybucji bezpośrednio po wojnie i niepublikowany aż do roku 2004; odbiega nastrojem od całej pozostałej animowanej propagandy amerykańskiej na tyle, że stanowi całkowicie osobne zjawisko. Zrealizowany przez najstarszych animatorów studia – tych, którzy pracowali m.in. przy Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach.
Herr spotyka zająca, reż. Friz Freleng /Edward Selzer, USA, 1945/ 7’
Z serii „Merrie Melodies”. Jeden z nielicznych propagandowych filmów animowanych, którego bohaterem jest nie Hitler, a Gőring. Królik Bugs wypowiada tu jedną z najsłynniejszych kwestii; kiedy wychodzi spod ziemi w niemieckim Schwarzwaldzie, mówi: „czułem, że trzeba było skręcić w lewo za Albuquerque”.
Oblatany Daffy, reż. Frank Tashlin /Edward Selzer, USA, 1944/ 7’
Seria „Looney Tunes”: zwariowany kaczor Daffy rozwiązuje zagadkę znikania gołębi przenoszących tajemnice wojskowe i – przy okazji – powoduje samobójstwo Gőringa i Goebbelsa. Jedna z najzabawniejszych parodii wojennych filmów szpiegowskich.
Rosyjska rapsodia, reż. Robert Clampett /USA, 1944/ 7’
Z warnerowskiej serii „Merry Melodies: nad Moskwą znikają niemieckie samoloty. Zagadkę osobiście chce zbadać Hitler. Winnymi okazują się być gremliny – powietrzne duszki z Kremla, niszczące wrogie lotnictwo. Dodatkową atrakcją było sportretowanie w twarzach gremlinów prominentów studia animacji braci Warner: Leona Schlesingera, Mela Blanca, Michaela Maltese Roda Scribnera i Fritza Frelenga.
Marynarz Popeye – Potężna marynarka, reż. Dave Fleischer /Max Fleischer, USA, 1941/ 7’
Główny rywal Disney’a również wysłał swego „silnego szpinakiem” bohatera na wojnę; tym razem Popeye udowadnia, że nawet rekruci marynarki są w stanie pokonać wrogą flotę.
Marynarz Popeye – Szpinak dla Brytanii, reż. Izzy Sparber /Famous Studios, USA, 1943/ 6’
Popeye przewozi przez Atlantyk ładunek szpinaku; zostaje wielokrotnie storpedowany przez U-boota, ale pokonuje przeciwności i dowozi szpinak na Downing Street.
Szeregowy Snafu: Szpiedzy, reż. Chuck Jones Warner Bros., USA, 1943/ 4’
Seria o szeregowym Snafu była przeznaczona do użytku wyłącznie wewnątrzwojskowego na zamówienie armii amerykańskiej; nazwisko bohatera to skrót od pierwszych liter słów „Situation Normal, All Fouled Up” (sytuacja normalna, wszystko spieprzone); celem serii było uświadamianie żołnierzom czego nie wolno robić. W filmie Szpiedzy chodzi oczywiście o trzymanie języka za zębami…
Szeregowy Snafu – Nieprzyjazna wyspa, reż. Chuck Jones /Warner Bros., USA, 1945/ 5’
Szeregowy Snafu dociera na wyspę, na którą chrapkę mają też Japończycy – i pokonuje ich. Pozostałości po wrogach sprzedaje w kiosku z pamiątkami.
Plus elektryfikacja, reż. Iwan Aksenczuk /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1972/ 9′
Pochwała elektryfikacji jako czynnika postępu i zjednoczenia ludzkości; okazuje się, że prąd + ideologia to prawdziwa podstawa szczęśliwej przyszłości… Jeśli wierzyć twórcom filmu, to w Polsce prąd elektryczny zawdzięczamy Związkowi Radzieckiemu.
Zwycięskie przeznaczenie, reż. Igor Amalrik, Dymitr Babiczenko, Wasilij Pokolnikow /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1937/ 7’
Plany pięcioletnie jako zwycięska odpowiedź komunizmu na wrogie poczynania kapitalistycznych finansistów; gospodarka scentralizowana jako panaceum na wszystko.
Radzieckie zabawki, reż. Dziga Wiertow /Goskino, ZSRR, 1924/ 11’
Tylko sojusz robotnika i chłopa może pokonać bogaczy, duchowieństwo prawosławne i innych gnębicieli ludu pracującego…
Prorocy i lekcje, reż. Wiaczesław Kotienoczkin /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1967/ 10’
Zagraniczni kapitaliści od początku istnienia sojuszu rosyjskich robotników i chłopów, chcieli zniszczyć jedynie słuszną ideologię wraz z państwem w którym panowała; jednak świadomość i siła klasy pracującej zawsze potrafiła odeprzeć wrogie ataki.
Rewolucja międzyplanetarna, reż. Nikołaj Chodatajew, Zinowij Komissarenko, Jurij Mierkułow /Biuro GosTechKino, ZSRR, 1924/ 8’
Rosyjscy rewolucjoniści w roku 1929 zanoszą rewolucję na Marsa i wyzwalają uciśnionych Marsjan spod władzy tamtejszych burżujów…
Twórz kooperatywy /Biuro Filmowe Związków Zawodowych Petersburga, ZSRR, 1925/ 4’
Animowany plakat nawołujący do tworzenia kooperatyw rolnych (kołchozów) i przemysłowych jako jedynego sposobu na polepszenie życia.
Milioner, reż. W. Bordziłowski, J. Pritkow /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1963/ 10’
Na zgniłym Zachodzie spadkobiercą milionerki może stać się jej pies; odziedziczona fortuna szybko zrobi z niego kolejnego gnębiciela pracujących.
Pan Wilk, reż. W. Gromow /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1949/ 10’
Socrealistyczna opowieść o tym, że nawet największe zachodnie gołębie pokoju zmieniają się w jastrzębie, jeśli mogą zrobić duże pieniądze.
Cudzy głos, reż. Iwan Iwanow-Wano /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1949/ 9’
Zapatrzona w Zachód sroka chce wprowadzić do śpiewu ptaków jazz, ale dbające o tradycję ptaki odrzucają ze wstrętem jej zamiary i bronią tradycyjnej sztuki śpiewu.
Kino-Cyrk. Animowana satyra w trzech aktach, reż. Leonid Amalrik, Olga Chodatajewa /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1942/ 4’
Przeznaczona do pokazów na linii frontu i w fabrykach trzyczęściowa, dość prostacka satyra na niemieckich agresorów. Po jej pokazach, na liniach produkcyjnych podejmowano odgórnie sterowane zobowiązania o dodatkowej produkcji dla wojska. akt 1:Treser Adolf i jego pieski; akt 2: Hitler u Napoleona; akt 3: Żogler Adolf na beczkach z prochem
Plakat polityczny: Buciory faszystów nie będą deptać naszej ojczyzny, reż. Anton Iwanow, Iwan Wano / Sojuzmultfilm, ZSRR, 1942/ 3’
Rysunkowe wyjaśnienie kto ma rację i kto będzie zwycięzcą w walce z faszyzmem pod wodzą Stalina.
Sępy – plakat polityczny, reż. Piotr Sazonow /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1941/ 2’
Lotnictwo faszystowskie to sępy, myśliwce radzieckie to wybawcy. Bezpośrednie rozegranie nacechowania emocjonalnego czerni i bieli.
Żurnal Sojuzmultfilmu nr 2/1941 /Sojuzmultfilm, ZSRR, 1941/ 8’
Zestaw plakatów politycznych nawołujących do walki z najeźdźcami na ziemi, w powietrzu i na morzu, na froncie i na tyłach – oraz pokazujący korzyści pomocy brytyjskiej. 1: Czego chce Hitler; 2: Bij faszystowskich piratów; 3: Bij wroga na froncie i na tyłach; 4: Mocny uścisk dłoni.
Filmy dla dzieci:
Dlaczego wędrując lasem warto pomyśleć czasem?, reż. Marta Stróżycka /ANIMA-POL sp. z o.o./ 5’
Animowana seria: „Kaktus i Mały”. Harcerskie spotkanie przy ognisku jest pretekstem do rozważań na temat roli ognia. Kiedyś był on nieodzownym motorem cywilizacji, teraz człowiek, poprzez wypalanie częstokroć niszczy coraz rzadsze enklawy ziemskiej zieleni.
Dlaczego baterie są czasem jak bakterie?, reż. Krzysztof Sobczyński /ANIMA-POL sp. z o.o./ 5′
Animowana seria: „Kaktus i Mały”. Porównanie baterii do bakterii jest może ryzykowne, ale przynajmniej wyraziste. Jedne i drugie są szkodliwe, a niefrasobliwi ludzie wyrzucający baterie byle gdzie, prowokują zanieczyszczenie środowiska, czyli.. epidemię szkodliwych odpadów.
Dlaczego nie ma zgody na marnowanie wody?, reż. Andrzej Piotr Morawski /ANIMA-POL sp. z o.o./ 5′
Animowana seria: „Kaktus i Mały”. Deficyt wody daje się zauważyć nie tylko w krajach trzeciego świata. Dlatego warto wodę oszczędzać, również poprzez zastosowanie oszczędnych rozwiązań technicznych. Każda zaoszczędzona kropla daje w skali makro całą rzekę oszczędności.
Dlaczego cudze śmieci muszą zbierać dzieci?, reż. Krzysztof Sobczyński /ANIMA-POL sp. z o.o./ 5′
Animowana seria: „Kaktus i Mały”. Popularny dzień „Sprzątania świata” jest niezmiernie pożyteczny, ale budzi również pytania. Dzieci z klasy naszych bohaterów wymyślają zabawę, w której zastanawiają się, co by było, gdyby znalezione podczas akcji śmieci nieoczekiwanie wróciły do swoich właścicieli.
Dlaczego nadmiar CO2 zły wpływ na klimat ma?, reż. Anna Wróblewska-Dzwoniarek /ANIMA-POL sp. z o.o/ 5′
Animowana seria: „Kaktus i Mały”. Zabawne rozważania na temat efektu cieplarnianego i jego wpływ na klimat ziemski na przykładzie kawki, która zakłada gniazdo na kominie wentylacyjnym. Gorące powietrze z łazienki, nie mogąc znaleźć ujścia, uprzykrza życie mieszkańcom
Wystawy:
Ron Kedmi „Cover-Uncover” – wystawa fotografii i prac wideo
Cykle fotografii: Elements/Elementy, Body/Ciało
Kedmi często odwołuje się do historii kultury i sztuki europejskiej. Jak w wielkoformatowym zdjęciu (280×120 cm) ukazującym leżącą na plecach ciężarną kobietę w pozie nawiązującej do rzeźb z chrześcijańskich sarkofagów. Umieszczone obok fotografie „Czarnych wdów” tworzą fascynującą opowieść o ludzkim życiu i śmierci. W tych pracach zdjęcia zostają przeniesione z negatywu na płótno, istniejąc tym samym na pograniczu fotografii i malarstwa.
Osobny cykl prac został poświęcony tragicznie zmarłym idolom muzyki rockowej: Jimowi Morrisonowi, Jimiemu Hendrixowi, Kurtowi Cobainowi i Amy Winehouse.
Ekspozycja Rona Kedmiego składa się z 41 wielkoformatowych zdjęć oraz 5 prac wideo.
Piotr Turek „Przygwożdżony” – wystawa obrazów
Artysta dotyka kwestii przemijania, samotności i bezradności człowieka wobec nieuchronnego upływu czasu. „Moje obrazy nie przedstawiają konkretnych sytuacji, ani nie szukają do nich symbolicznych odniesień. Prace te są raczej wynikiem melancholii, czy zadumy nad całą nieubłaganą złożonością zjawiska zwanego życiem. Jego meandry idą najczęściej własnymi torami, bez względu na usilne starania człowieka, by zmienić ich bieg” – mówi malarz.
Tomasz Ferenc „Artysta jako Obcy” – wystawa fotografii
Cykl fotografii porusza problem egzystencji polskich artystów emigrantów, którzy osiedlili się w wielkich metropoliach Zachodu – Paryżu, Londynie, Berlinie i Nowym Jorku.
Ekspozycja stanowi fragment socjologiczno–dokumentalnego projektu poświęconego polskim artystom, żyjącym poza granicami kraju. W ramach tego przedsięwzięcia autor, który jest socjologiem sztuki, przeprowadził 60 wywiadów biograficznych. Wyniki jego pracy zostały opublikowane w książce „Artysta jako Obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji”. Integralną częścią projektu była także dokumentacja fotograficzna zawierająca, obok portretów bohaterów, także zdjęcia ukazujące ich dzieła lub miejsca, w których tworzą.
Koncepcja wystawy opiera się na idei połączenia fotografii z krótkimi fragmentami wywiadów. Całość składa się z 32 zdjęć w formacie 50×50 cm., prezentowanych w formie dyptyków (portret plus plansza z cytatem z wywiadu oraz niewielkim zdjęciem przedstawiającym dzieło artysty lub miejsce jego pracy).