Przejdź do treści
ALT - Zdjęcie wiszącego plakatu. Rozmazana i zniekształcona czerwona dłoń. Napis: 31. Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu.
31. edycja
werdykt
  1. edycja 23-28.11.2021

Werdykt:

Konkurs filmów dokumentalnych

Jury: Maciej Cuske, Kinga Dębska, Kaja Klimek, Monika Kotecka, Jerzy Śladkowski

Werdykt jury:

Grand Prix Nagroda Miasta Łodzi w wysokości 15 tys. zł oraz statuetka Białej Kobry

Paweł Łoziński, Film balkonowy

Nagradzamy film, który jasno pokazuje, że nie znika w nas potrzeba relacji i dobrej rozmowy, kiedy mówimy, ale chcemy też słuchać. To kolaż wielu historii, różnych fragmentów, który tworzy obraz kraju, który wcale nie musi być mroczny i czarno-biały. Film Łozińskiego daje nam nadzieję, że spotkanie z drugim człowiekiem i ludzka solidarność są możliwe. Podziwiamy też wytrwałość autora – ponad 300 dni spędzonych na balkonie to imponujący wynik!

Nagroda „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza w wysokości 10 tys. zł ufundowana przez Narodowe Centrum Kultury (10 tys. zł)

Fariz Ahmedow, Ostatni

Nagradzamy prawdziwie szlachetny obraz. Ostatni od pierwszego kadru zachwyca odwagą bycia z bohaterem do końca – a nawet jeszcze dłużej. Piękne zdjęcia chwytają to, co ulotne. To portret człowieka, który żegna się z życiem. Przyroda staje się równorzędnym bohaterem filmu.

Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 5 tys. zł:

Kuba Mikurda, Ucieczka na srebrny glob

Nagradzamy film, którego bohaterem jest… film, kultowy jeszcze zanim powstał. Jest to antyczna tragedia artysty, który mierzy się ze swoim talentem, ale i przeznaczeniem. Reżyser sugestywnie prowadzi nas przez piekło artysty w socjalistycznej Polsce. Zahacza również o metafizykę.

Nagroda za przezwyciężanie zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego w wysokości 5 tys. zł:

Karol Pałka, Bukolika

Nagradzamy film, który ukazuje przewrotny obraz polskiej wsi, która z sielanką (tytułową „bukoliką”) niewiele ma wspólnego i przezwycięża stereotypowe myślenie – również o bohaterkach. Doceniamy kreacyjną formę, dzięki której z pozoru prosta opowieść o wiejskim życiu nabiera metafizycznego wymiaru.

Wyróżnienia:

Zofia Kowalewska, Tylko wiatr

Poruszający film drogi, w którym reżyserka zabiera dziadka do krainy jego młodości. Efektem jest piękna i pełna czułości opowieść o pamięci. To także opowieść o sile międzypokoleniowych więzi. 

Marek Gajczak, Nature is my Homeland

Za niezwykłe walory edukacyjne, uwrażliwienie na przyrodę i celebrowanie zaniedbanej tradycji polskiego filmu oświatowego.

Medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense:

Corinne Chateaux, Safer in Silence

Za niezwykłą wytrwałość i potrzebę zmierzenia się ze swoją przeszłością i odkrywanie rodzinnych tajemnic.

Nagroda Młodych Krytyków Festiwalu Kamera Akcja w składzie Julia Palmowska, Marcin Prymas, Jarosław Tokarski:

Zofia Kowalewska, Tylko wiatr

Wybraliśmy film, który naszym zdaniem najlepiej oddaje ducha festiwalu, pokazuje różne aspekty „zagrożenia”. To dzieło stworzone z miłości do rodziny i fascynacji osobistymi historiami na tle wielkich generacyjnych wydarzeń społeczno-politycznych. Intymne i szczere w portretowaniu trudów powracania do przeszłości i zderzania wspomnień z prawdą. Wypełnione nostalgią i strachem, tak przed odchodzeniem fizycznym, jak i odchodzeniem naszych złudzeń i wyobrażeń.

Konkurs reportaży telewizyjnych

Jury: Dariusz Bugalski, Alicja Grzechowiak, Grzegorz Kuczek

Werdykt jury:

Nagroda Miasta Łodzi w wysokości 5 tys. zł:

Grzegorz Głuszak, Historia człowieka, który uwolnił Tomasza Komendę

Reportaż śledczy, doskonale udokumentowany, wykonany z dużą starannością zarówno pod względem merytorycznym, jak i warsztatowym. Przejmująca opowieść nie tylko o bohaterach, ale także o systemie, który wymaga korekty. Reportaż, mimo swojej długości, jest świetnie skonstruowany i nieustająco trzyma w napięciu. Prawda jest światłem i tym światłem jest główny bohater tego reportażu.

Nagroda Tygodnika Angora w wysokości 2,5 tys. zł:

Anna Machowska, Polskie opiekunki – towar na eksport

Reportaż o ciekawej narracji, świetnie poprowadzona opowieść, ciekawe wykorzystanie ukrytej kamery. Wielką wartością jest zaangażowanie reporterki i jej chęć uczestniczenia w życiu bohaterów. Materiał pokazuje spustoszenie psychiczne, które sieją patologiczne mechanizmy i procedury.

Wyróżnienie Uniwersytetu III wieku im. Heleny Kretz:

Magdalena Raczkowska-Kazek, Droga życia

Za przejmującą szczerość robiącą piorunujące wrażenie. Bohaterki, które zmagają się z dramatem moralnym, ukazane są w subtelny sposób, jednocześnie bez upiększeń, bez lukru.

Konkurs reportaży radiowych.

Jury: Lidia Lasota, Krzysztof Skowroński, Jan Smyk

Werdykt jury:

Nagroda Prezesa Radia Łódź  w wysokości 5 tys. zł:

Hanna Wilczyńska-Toczko, Zapach covidu

Przepiękna opowieść o tym, co w życiu najważniejsze o miłości, wierności, zdrowiu, radości, nadziei. Autorka dotknęła najgłębszych pokładów emocji tkwiących w człowieku. Pokazała najważniejsze wartości, spośród których tą wiodącą, która nadaje sens ludzkiemu życiu jest miłość. Z reportażu wyłania się obraz dwójki wspaniałych ludzi, którzy okazali się szlachetnymi wojownikami i którzy dają nam lekcje afirmacji życia z wszystkim,  co ono niesie, z wszystkimi odcieniami nawet tymi szaro-burymi, zupełnie niepożądanymi. Ludzi, dla których siłą napędową jest miłość i wierność.

Nagroda Publiczności

Agnieszka Szwajgier, Gdzie jest Joanna Segelstrom?

Skip to content