RETROSPEKTYWADOROTY WARDĘSZKIEWICZ

Na tegorocznym festiwalu zaprezentujemy wiele różnorodnych filmów, w przypadku których bohaterka retrospektywy miała ogromy wpływ na to „by działało”. Pokażemy filmy zaliczane do absolutnego topu polskiej kinematografii, i obrazy niezasłużenie nieco zapomniane, i tytuły przez samą Dorotę Wardęszkiewicz bardzo lubiane.
Łączy je jedno – warto skorzystać z okazji obejrzenia ich w kinie. Po to, by zachować je głęboko w pamięci lub porozmawiać o sztuce montażu podczas okolicznościowego spotkania z jurorką Konkursu Filmów Dokumentalnych.
BLOK I
21 x NOWY JORK
(Polska, 2016) Reżyseria: Piotr Stasik. Zdjęcia: Piotr Stasik. Montaż: Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski. Produkcja: Lava Films. Czas: 70’
Próba zmierzenia się z problemami kondycji współczesnego człowieka w oparciu o opowieści 21 bohaterów spotkanych w nowojorskim metrze. Jurorzy 26. edycji Festiwalu nagradzając film określili go mianem „poetyckiego obrazu ludzkiej samotności na tle wielkiej metropolii”.
Czwartek 16.10, godz. 9.00 / Luna


BLOK II
EDUKACJA SENTYMENTALNA
(Polska, 1986) Reżyseria: Andrzej Barański. Zdjęcia: Ryszard Kujawski. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych. Czas: 8’Opowieść o życiu i śmierci pewnego bezrobotnego żyjącego w przedwojennej Polsce.

SPRZEDAWCA CHLEBA
(Polska, 1988) Reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz. Zdjęcia: Andrzej Adamczak. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego. Czas: 14’Historia dziennikarza, członka partii komunistycznej i “Solidarności”, który w czasie stanu wojennego zrezygnował z zawodu i zajął się sprzedawaniem chleba.

Ukrzesłowienie
(Polska, 1985) Reżyseria: Andrzej Kraszewski. Zdjęcia: Andrzej Adamczak. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego. Czas: 12’Prezentacja prac plastycznych Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957), malarza i krytyka, współorganizatora Grupy Samokształceniowej Związku Akademickiego Młodzieży Polskiej, artysty inspirującego kolejne pokolenia twórców.

Wycieczka na Parnas
(Polska, 1983) Reżyseria: Tomasz Pobóg-Malinowski, Dorota Wardęszkiewicz. Zdjęcia: Witold Stok. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych. Czas: 20’Portret Marka Żuławskiego – malarza, teoretyka sztuki, literata mieszkającemu w Londynie. Film zrealizowany w Polsce i Anglii prezentuje twórczość plastyczną Żuławskiego, pozwala też zapoznać się z osobowością artysty, jego próbą samooceny oraz poglądami na sztukę i życie.
Piątek 17.10, godz. 13.45 / Kinematograf
BLOK III PODRÓŻ
(Polska, 1977) Reżyseria: Ryszard Lenczewski. Zdjęcia: Ryszard Lenczewski, Krzysztof Ptak. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych. Czas: 12’Poetycka impresja z podróży pociągiem towarowym z południa Polski na Wybrzeże. Etapy podróży stają się metaforą codzienności.

SIOSTRY
(Polska, 1999) Reżyseria: Paweł Łoziński. Zdjęcia: Paweł Łoziński. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Paweł Łoziński Produkcja Filmów. Czas: 12’Dwie ponad 70-letnie siostry na jednym ze stołecznych podwórek. Te 12 minut, które spędzamy razem z bohaterkami, wystarcza, by się domyślić, jak wyglądało całe ich życie – pisał Lech Kurpiewski w „Filmie”.

URZĄD
(Polska, 1988) Reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz. Zdjęcia: Bogdan Stachurski. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych. Czas: 14’
Obraz egzekucji komorniczych i ludzi działających „zgodnie z procedurami”. Bezduszne decyzje odbierają innym dorobek życia. Kino społecznej skargi o systemie pozbawionym empatii.
Spotkanie z Dorotą Wardęszkiewicz z udziałem zaproszonych gości. Prowadzenie: Michał Dondzik
Sobota 18.10, godz. 17.00 / Kinematograf


BLOK IV
USŁYSZCIE MÓJ KRZYK
(Polska, 1991) Reżyseria: Maciej Drygas. Zdjęcia: Stanisław Śliskowski. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Studio Filmowe Logos, Zespół Filmowy Zodiak. Czas: 46’8 września 1968 r. podczas dożynek na Stadionie X-lecia na znak protestu „przeciw tyranii kłamstwa, ogarniającego świat”, podpalił się 60-letni Ryszard Siwiec z Przemyśla. Ofiara jego nie została zauważona przez publiczność na trybunach. W Archiwum WFD zachował się siedmiosekundowy skrawek taśmy, na którym operator utrwalił tragiczne wydarzenie.

WANDA GOŚCIMIŃSKA. WŁÓKNIARKA
(Polska, 1975) Reżyseria: Wojciech Wiszniewski. Zdjęcia: Zbigniew Rybczyński. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych. Czas: 21’Portret włókniarki z Łodzi, przodownicy pracy. Opowiadając o indywidualnym przypadku film w gruncie rzeczy mówi o idei, o relacjach jednostka społeczeństwo, o uwikłaniu w historię, o dylematach moralnych związanych z podporządkowaniem życia doktrynie.
Niedziela, 19.10, godz. 12.15 / Luna