Konkurs filmów dokumentalnych i reportaży telewizyjnych
Jury:
Jacek Bieleński, Janusz Kołodziej, Krystyna Piątkowska, Janusz Połom, Zbigniew Wichłacz
Werdykt jury:
Grand Prix Nagroda Prezydenta Miasta Łodzi w wysokości 10 tysięcy złotych i statuetka Białej Kobry:
Paweł Łoziński Ojciec i syn
Nagroda „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza w wysokości 10 tysięcy złotych ufundowana przez Narodowe Centrum Kultury:
Dagmara Drzazga Muzyka i cisza
Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 6 tysięcy złotych ufundowana przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich ex aequo:
Barbara Medajska Zagubieni w wigilię
Monika Pawluczuk Kiedy będę ptakiem
Nagroda Getin Banku w wysokości 5 tysięcy złotych ufundowana przez Getin Bank ex aequo:
Alicja Grzechowiak Jan Sokolnik
Michał Nekanda-Trepka Campo di Fiori
Nagroda za przezwyciężanie zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego w wysokości 3 tysięcy złotych
Darek Strychalski bohater filmu Jakuba Górajka Zwycięzca
Nagroda rzeczowa Uniwersytetu III wieku im. Heleny Kretz
Babcia Mateja Bobrika reżysera filmu Self(less) – Portrait
Filmy zakwalifikowane do udziału w konkursie:
1914, reż. Aleksander Krzystyniak /Aleksander Krzystyniak/
Pod jedną z łódzkich suteren znajduje się piwnica pełna pierza. W niej dwie starsze kobiety, niczym Mojry rozkręcające tajemnicze wrzeciono, wprawiają w ruch białe i popielate pióra. Drobne piórka wpadają do oczu, kłębią się wokół ust, wlatują do płuc. 60 lat wśród piór, bez skrzydeł.
Abramka fest, reż. Rami Shaya /AmberShaya Production/ 8′
Film dokumentujący społeczno-artystyczny projekt, który angażuje mieszkańców ulicy Abramowskiego – jednej z najbiedniejszych i najbardziej zdegradowanych ulic Łodzi. Pomysł został zrealizowany przez Fabrykę Sztuki w Łodzi i miał na celu odkrycie ludzkich talentów oraz potencjałów, jakie drzemią w wykluczonych obszarach miasta.
Albert Cinema, reż. Agnieszka Zwiefka /TVP1, Chili Productions, Odra-Film/ 50′
Bezdomni ze schroniska im. Brata Alberta, próbują zmienić swoje życie kręcąc filmy. Głównym bohaterem filmu jest Leszek – alkoholik, bezdomny od ponad 20 lat, a zarazem niezwykle utalentowany aktor. Jego największym marzeniem jest ponownie, po 28 latach, spotkać swojego syna. To właśnie dla niego Leszek kręci swój kolejny film.
Być Koptem, reż. Michał Król, Maciej Grabysa /SWM Młodzi Światu, PKWP Polska/ 25′
Film ukazuje dramatyczne położenie mniejszości koptyjskiej po rewolucji w Egipcie w 2011 roku.
Campo di Fiori, reż. Michał Nekanda-Trepka /Renata Łukasiak/ 28′
Film inspirowany „Campo di Fiori” Czesława Miłosza przedstawia wybuch powstania w Getcie Warszawskim i dwie strony muru: jedna to gehenna walczących, a druga, dziejąca się na placu Krasińskich – karuzela ze szczęśliwymi ludźmi. Wspomnienia naocznych świadków m.in. Marka Edelmana, Czesława Miłosza, i Wiesława Zdorta.
Cena marzeń Syryjczyków, reż. Wojciech Szumowski, Michał Przedlacki /TVN SA/ 25′
Jaką cenę płacą Syryjczycy za marzenia o wolności? Jak wygląda ich codzienne życie? Reporterzy TVN spędzili dwa miesiące w Aleppo, największym syryjskim mieście, gdzie dniem i nocą bombardowane były całe osiedla.
Cienie przeszłości, reż. Julita Pasikowska /Julita Pasikowska/ 15′
Po nagłej śmierci matki reżyser kieruje kamerę na samego siebie i bliskie mu kobiety. Samotną babcię, z którą mężczyzna utrzymuje kontakt wyłącznie przez telefon i jego dziewczynę-Japonkę, którą decyduje się na ślub. Codzienne, prozaiczne zachowania pokazują emocjonalny świat autora.
Czasem śnię, że latam, reż. Aneta Popiel-Machnicka /Aneta Popiel-Machnicka, Michał Popiel-Machnicki/ 50’
Weronika, jest młodą, wybitnie utalentowaną tancerką. Od 10 roku życia balet jest jej całym światem, a dzień codzienny to dążenie do doskonałości. Życie prywatne, ból, samotność i zmęczenie pozostają gdzieś w tle, bagatelizowane aż do chwili poważnej kontuzji, której Weronika ulega dwa dni przed istotną dla jej kariery premierą w Operze Berlińskiej.
Dalej niż muzyka, reż. Maria Poszwińska /Fundacja „Twórczość i Dokumentacja”/ 45′
Celem filmu jest przybliżenie chorym i ich rodzinom informacji na temat muzykoterapii jako metody wspomagającej leczenie, pozwalającej zrozumieć mechanizmy osobowościowe i sposoby terapii.
Dewajtis, reż. Anna Kuśmierczyk /Agata Golańska Kolektyw Film/ 45′
Portret człowieka, który u kresu życia zmaga się z ciężarem wykonywanych w młodości wyroków śmierci. Emerytowany magazynier z małego świętokrzyskiego miasta, żołnierz Armii Krajowej, na co dzień pielęgnuje pelargonie, opiekuje się psem, jeździ na uroczystości kombatanckie. Z pseudonimem wojennym „Dewajtis” nie rozstał się do dziś.
Edward, reż. Emilia Śniegoska /PWSFViT/ 12’
72-letni Edward od dwóch dekad mieszka na powojennym gruzowisku w centrum Wrocławia. Z jednej strony płynie rzeka Oławka, z drugiej biegnie ruchliwa ulica. Edward żyje bez prądu, pieniędzy i bieżącej wody. Zbudował dom w skarpie, dba o towarzyszkę swej codzienności – psa Tinkę. Od 20 lat kopie w górce wąwóz, zabezpieczając zapadające się zbocze gruzowiska.
Europa Środkowa idzie na wolność, reż. Mirosław Jasiński /Radosław Poraj-Różecki „Poraj-Media”/ 53′
Wieloletnia współpraca opozycji z Polski, Czechosłowacji i Węgier, tworzących po 1989 roku nowe elity polityczne, odbywała się w złożonych, często dramatycznych okolicznościach. Zaowocowała jednak realizacją dwóch wielkich przedsięwzięć – powstania Trójkąta Wyszehradzkiego i wyprowadzenia wojsk sowieckich z całego regionu.
Gdzie ja, reż. Arjun Talkiar /PWSFViT/ 16′
Opowieść o pustelniku wędrującym po swojej dolinie w południowych Indiach. Spotykając się z różnymi mieszkańcami wsi kontempluje życie.
Głosy, reż. Konrad Szołajski /Stowarzyszenie Autorów Filmowych/ 35′
Reżyser Konrad Szołajski przedstawia film o swoim ojcu – kultowym lektorze Lucjanie Szołajskim. Głosy znanych lektorów rozpoznawało kilka pokoleń Polaków, nie znając ich twarzy. Pełnili rolę swego rodzaju celebrytów. Mistrzowie przekazywania tekstów, wyznaczali zarazem standardy w zakresie poprawności językowej.
Internowani, reż. Tomasz Świątkowski /WFO/ 58′
Dokument poświęcony jednemu z najważniejszych i najbardziej brzemiennych w skutki wydarzeń w najnowszych dziejach naszego kraju – wprowadzeniu stanu wojennego i spacyfikowaniu związku zawodowego „Solidarność” – poprzez masowe aresztowania (czyli tak zwane „internowanie”) większości najaktywniejszych działaczy tego ruchu.
Jan Sokolnik, reż. Alicja Grzechowiak /Telewizja Polska SA Oddział w Białymstoku/ 25′
Spokojne życie sokolnika – Jana Zdancewicza z Suwalszczyzny oraz jego hodowlanych ptaków drapieżnych jest zagrożone. Władze gminy bez wcześniejszej konsultacji z mieszkańcami wydały zgodę na budowę wiatraków w pobliżu gospodarstw rolników. Jan nagrywa płyty DVD informujące o szkodliwym działaniu wiatraków i rozdaje je sąsiadom.
Joanna, reż. Aneta Kopacz /Wajda Studio/ 45′
„Lubię dotykać życia. Mam tak odkąd pamiętam. Zatrzymuje mnie tu i teraz.” – pisze Joanna, autorka popularnego bloga „Chustka”. Chora na raka smakuje każdą chwilę. Swojemu synkowi obiecuje, że zrobi wszystko, by być z nim jak najdłużej. Dla wielu czytelników staje się ikoną uważnego, szczęśliwego życia.
Kiedy będę ptakiem, reż. Monika Pawluczuk /Wajda Studio/ 31’
Opowieść o próbie zmiany swojego losu. MuLa, kobieta z birmańskiego plemienia Kajan, razem z mężem i wszystkimi synami od dwóch lat znajduje się w Tajlandii. Po drugiej stronie granicy została jej jedyna córka. Matka chce ją sprowadzić do lepszego świata. Czekanie na nią, pełne niepokoju i napięcia, wyznacza rytm i atmosferę filmu.
K.R.K., reż. Stefan Łazarski /PWSFTViT/ 51′
Film o dorastaniu w nowej Polsce z rolkami na nogach i kamerą w ręce.
Lekarze bez granic, reż. Małgorzata Chmiel /TVP Oddział Kielce/ 16′
Maria Kowalska pracując z chorymi na trąd, staje się świadkiem historii o ludziach, ich odmiennej kulturze. Filmując amatorską kamerą rejestruje życie codzienne „wykluczonych” mieszkańców globu.
Listy ze Szczuczyna, reż. Bolesław Miguła /Bolesław Miguła/ 15′
Film dotyczy wydarzeń, które miały miejsce w Szczuczynie w 1941 roku, kiedy mieszkańcy dokonali pogromu ludności pochodzenia żydowskiego. Film stara się pokazać w jaki sposób do dziś przetrwała pamięć o tych wydarzeniach.
Maksimum przyjemności, reż. Katarzyna Trzaska /ZYGIZAGA Robert Zygmuntowski/ 48′
Na specjalnych prezentacjach handlowych dla emerytów prezentowane są „cudowne”, drogie urządzenia jak rezonator biofotonowy , masażer do stóp z podczerwienią oraz fotel masujący Znajdują się jednak klientki, takie jak bohaterki filmu- przyjaciółki z Torunia, które głęboko wierzą, że dzięki nim wydłużą swoje życie i uleczą wszelkie choroby.
Mitzvah. Podziel się swoją nerką, reż. Maciej Grabysa, Witold Gadowski /Uniwersytet Człowieka Ognik, Polski Instytut Sztuki Filmowej/ 66’
Film odsłania kulisy handlu organami ludzkimi na terenie Izraela, Turcji i Mołdawii. Rysuje problem ukazując wszystkie strony procederu: dawców, biorców i pośredników, a także dziennikarzy śledczych i działaczy pozarządowych.
Moja wola, reż. Bartosz M. Kowalski /Jerzy Dzięgielewski, Anna Skonieczna, Hanka Kastelicova/ 50’
Tytułowa Wola jest jednocześnie miejscem akcji filmu i symbolicznym wyrazem determinacji dwójki bohaterów, którzy mimo otaczającej ich beznadziei i braku szans, starają się godnie żyć. Dzięki pomocy Pawła -starszego boksera amatora, wspólnym rozmowom i treningom młody Bartek zyskuje siłę, by zostać kaskaderem i występować w filmach akcji.
Muzyka i cisza, reż. Dagmara Drzazga /Krystyna Nowojska/
Jan Sztwiertnia, genialny kompozytor, organista, pedagog, animator życia muzycznego na Śląsku Cieszyńskim. W 1940 roku został aresztowany przez hitlerowców i zamęczony w obozie Mauthausen Gusen w Austrii. Miał wówczas zaledwie 29 lat. Za niemal zupełnie zapomniana postacią Sztwiertni podążają młodzi filmowcy, a o ich pracy Dagmara Drzazga robi film.
Ojciec i syn, reż. Paweł Łoziński /Paweł Łoziński, Marcel Łoziński, Łoziński Production/ 58′
Odważny eksperyment rodzinno-filmowy. Znakomici dokumentaliści – ojciec i syn – Marcel i Paweł Łozińscy skierowali kamery na samych siebie i wyruszyli campingowego busem przez Europę, do Paryża, gdzie 70 lat temu urodził się Marcel. Założeniem było powstanie jednego, wspólnego filmu drogi, którego są reżyserami i bohaterami. Każdy z reżyserów zrobił jednak swój własny film ( Marcel Łoziński –„Ojciec i syn w podróży”)
Perskie ocalenie, reż. Andrzej B. Czulda /Access Gram TV Marek Jezienicki/
Film wraca do dramatycznych wydarzeń z okresu II wojny światowej, kiedy na terenach ZSRR zaczęto tworzyć Armię Polską pod dowództwem gen. Władysława Andersa. Ewakuowano z nią do Pahlevi w Iranie ponad 37 tysięcy cywilów, a wśród nich wiele tysięcy dzieci. Niektóre z nich do dziś mieszkają w Iranie.
Pogonka, reż. Aleksandra Rek /TVP INFO/
Reportaż pokazuje świat dzieci na jednej z najbiedniejszych ulic w Łodzi, zwanej „Pogonką”. Bohaterowie sami filmują swoje otoczenie. To opowieść o grupie dzieci, którym przyszło dorastać i wychowywać się na ulicy, a ich świat to przemoc i nuda zakrapiana tanim alkoholem.
Pokój wychowawców, reż. Kama Veymont /KAMASAMA PRODUCTION/ 45′
Pół roku spędzone z kamerą w pokoju wychowawców liceum ogólnokształcącego w Aninie pod Warszawą. Panorama problemów młodzieży i zmagań z życiem pokazana z perspektywy nauczycieli, którzy do pokoju wychowawców wnoszą także swoje kłopoty, poglądy i różne, ścierające się w akcji filmu, temperamenty.
Self(less) – Portrait, reż. Matej Bobrik /PWSFTviT/ 45′
Po nagłej śmierci matki reżyser kieruje kamerę na samego siebie i bliskie mu kobiety. Samotną babcię, z którą mężczyzna utrzymuje kontakt wyłącznie przez telefon i jego dziewczynę-Japonkę, którą decyduje się na ślub. Codzienne, prozaiczne zachowania pokazują emocjonalny świat autora.
Stanisław Czernik – pisarz autentyczny, reż. Andrzej Moś /Stowarzyszenie Regionalny Ośrodek Dokumentacji „Wieża 916” w Ostrzeszowie/ 44′
Dokumentalny film biograficzny o Stanisławie Czerniku (1899–1968) – poecie, prozaiku, twórcy „autentyzmu”, wydawcy miesięcznika literackiego „Okolica poetów”. Zawiera wspomnienia uczniów Czernika, wypowiedzi twórców i historyków literatury, rękopisy, dokumenty i fotografie z rodzinnego archiwum.
Strajk na zgniataczu, reż. Jerzy Ridan /Apio Film w Krakowie/ 26′
W krakowskiej hucie im. Lenina 26 kwietnia 1988 r. doszło do strajku, który kilka dni później został spacyfikowany przez Oddziały ZOMO. Strajk doprowadził do zalegalizowania NSZZ SOLIDARNOŚĆ i był przyczynkiem do przemian w Polsce w 1989 r. O jego przebiegu opowiadają świadkowie wydarzeń.
W imię syna, reż. Róża Romaniec /WDR/ 59′
Film opowiada historię Janusza (ur. na Pomorzu jako „Heine Arnold”), którego matka porzuca krótko po porodzie w Lęborku, ponieważ jest przymusowo wysiedlana do Niemiec. Janusz trafia do domu dziecka, a potem zostaje adoptowany. Długo nie wie o swoim pochodzeniu. Kiedy się po latach o nim dowiaduje, zaczyna szukać matki.
Wazawai – Tragedia Japonii 11.3.2011, reż. Waldemar Czechowski /Waldemar Czechowski/ 22′
11.03.2012 roku zdarzyła się największa w historii Japonii klęska żywiołowa – potrójna tragedia: najsilniejsze od ponad 150 lat trzęsienie ziemi, tsunami i wybuch w elektrowni w Fukushimie. Film zrealizowany tydzień po tragedii dokumentuje jej miejsce – prawie 300 km wybrzeża, opowieści ludzi, pokazuje też spontaniczną akcję pomocy Polaków dla osób poszkodowanych.
Wołyń 1943. A wy jak myślicie?, reż. Paweł Szot /Marek Czunkiewicz, TVP INFO/ 24′
Relacje polskich i ukraińskich świadków wydarzeń „rzezi wołyńskiej” z 1943 r. Dotyczą one kolejno: pokojowego współistnienia Polaków i Ukraińców przed wojną, wzrostu niechęci po wybuchu wojny, przebiegu rzezi z lata 1943 roku, polskiej akcji odwetowej, motywacji sprawców, sposobu upamiętnienia ofiar oraz przebaczenia.
Wszystko jest możliwe, reż. Lidia Duda /Krzysztof Kopczyński, Eureka Media/ 54′
Bohaterką filmu jest nietypowa podróżniczka-79-letnia Teresa Bancewicz. Kobieta przekracza wiele granic: państwowych, obyczajowych, wyznaczonych przez wiek i sytuację ekonomiczną.
Wypadek, reż. Anna Więckowska /TVP/ 41′
Maciej Zientarski, dziennikarz motoryzacyjny cudem wyszedł z wypadku w ferrari. Jadący z nim Jarosław Zabiega zginął na miejscu. Auto było tak zmasakrowane, że trudno było ustalić, kto je prowadził. Zientarski, doznał obrażeń mózgu i wypadku nie pamięta, mimo to postawiono mu zarzut nieumyślnego spowodowania śmierci.
Zagubieni w Wigilię, reż. Barbara Medajska /Barbara Medajska/ 39′
Spotkani przypadkowo podróżni opowiadają, dokąd wyruszają na Święta Bożego Narodzenia i dlaczego jest to dla nich takie ważne.
Zwycięzca. Darek Strychalski, reż. Jakub Górajek /Sensi Media/ 22′
Historia Darka Strychalskiego, który w lipcu 2012 roku wziął udział w najcięższym ultramaratonie na świecie w Dolinie Śmierci w USA. Trasa biegu mierzy 217 km i musi zostać ukończona w ciągu 48 godzin. Trudności dodaje górzysty teren, a także temperatura powyżej 50 st. C. Darek ma częściowo sparaliżowane ciało oraz kłopoty ze wzrokiem, a pomimo to startuje w ultramaratonach i konkuruje ze zdrowymi.
Zasady gry, reż. Krzysztof Komander /Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach/ 40′
Film rejestruje życie pacjentów hospicjum oczekujących na śmierć. Jesteśmy świadkami ich codzienności – łez, bólu i cierpienia, jak również tych radosnych momentów, bo wbrew pozorom hospicjum to nie miejsce, gdzie się tylko umiera.
Pokazy pozakonkursowe:
Pokaz animacji:
Ab ovo, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi /PWSFTviT/ 5′
Każda kobieta ma w sobie piękną i przerażającą moc płodności. Film zabiera nas w intymną podróż wokół kobiecego ciała. Animowany.
Dobro, piękno i prawda, reż. Balbina Bruszewska /Fundacja Filmowa Se-Ma-For/ 6′
W mieście, którego mieszkańcy nie pielęgnują tytułowych cnót, pojawia się bohater z nietypową walizką. Znajduje się w niej papierowa makieta miasta idealnego, w którym ludzie są dla siebie mili i życzliwi. Pewnego dnia miasto w walizce ożywa i bohater próbuje podzielić się swoimi ideałami z otoczeniem, które na co dzień karmi się tanią sensacją i brutalnością. Animowany.
Drżące trąby, reż. Natalia Brożyńska /PWSFTviT/ 3′
Pafnucy, futrzany stwór z lateksową trąbą, nie jest zbyt zadowolony ze swojej fizjonomii. Wśród gazet ma zdjęcie Kalasantego, postaci charakteryzującej się twarzą tryskającą zdrowiem i pogodą ducha. Pafnucy porusza się na wrotkach, ma kłopoty z koordynacją ruchową, daleko mu do Kalasia. Wpada w szał. Animowany.
Miasto płynie, reż. Balbina Bruszewska /Se-Ma-For Produkcja Filmowa/ 17′
Słodko-gorzka refleksja na temat życia w Polsce. Bogaty kolaż wypowiedzi, rozmów, utworów muzycznych i materiałów reporterskich- marzenia i realność -bezrobocie i bieda, strajki rolników, pseudokibice i przestępczość. Natomiast w warstwie obrazowej główną bohaterką jest Łódź, jej mieszkańcy i postpeerelowskie krajobrazy. Animowany.
Pokaz towarzyszący:
Tajemnica kwiatu paproci, reż. Tadeusz Wilkosz /Anima-Pol, Agencja Produkcji Filmowej, Semafor Produkcja Filmowa/ 66′
Aktorsko-animowany film dla małych dzieci z przesłaniem ekologicznym. Cztery lalki porwane przez fałszywych ochroniarzy w lesie spotykają smutne zwierzęta, zrozpaczone z powodu śmieci, które zatruwają ich las. Lalki i zwierzęta stawiają czoła bandzie Śmieciuchów. Bardzo pomocny okazuje się też kwiat paproci znaleziony przez główną bohaterkę – lalkę Malutką.
Pokazy filmów Janusza Połoma:
Sky Bones, reż. Marielle Nitoslawska /Marielle Nitoslawska/ 50′
Film o meksykańsko-kanadyjskim artyście Domingo Cisnerosie tworzącym swoje dzieła – instalacje z kości i skór znalezionych padłych zwierząt, drewna i, kamieni . Ukazuje relacje pomiędzy sztuką a natur. Film nasycony jest symbolicznymi, magicznymi obrazami natury i zintegrowanych z nią dzieł artysty.
Ósemka, reż. Marielle Nitoslawska, Janusz Połom /WFO/ 15′
Ekipa filmowa z ukrytej kamery rejestruje przebieg eliminacji do konkursu „Miss Polonia” w Łodzi. Przed „upoważnioną do oceny urody pań brzydszą częścią ludzkiego gatunku” stają młode kandydatki pełne marzeń o karierze, podróżach, sławie. Film demaskuje cynizm przedsięwzięcia, jego organizatorów, tworzenie świata iluzji i obietnic
Pejzaż z wędrowcem, reż. Janusz Połom /Janusz Połom/ 7’
Autorski film Janusza Połoma. Postać wędrowca w czystych, surowych pejzażach przedstawia postać samego artysty.
Śnieżna cisza, reż. Janusz Połom /Janusz Połom/ 4′
Autorski film Janusza Połoma – kompozycja o bieli i ciszy pejzażu.
Pokazy specjalne oraz prezentacja Pawła Spodenkiewicza i Adama Sitarka „Najdłuższe pół wieku”:
Aus Lodz wird Litzmannstadt /1942/ 22′
Film propagandowy (prapremiera polska) o nazistowskich planach przebudowy Łodzi, odnaleziony przez Adama Sitarka w National Archive w Waszyngtonie.
Łódź ’64, reż. Janusz Rzeszewski /1964/ 12′
Film propagandowy o komunistycznych planach przebudowy Łodzi.
Dokumenty czasu kryzysu – Grecja:
Greece, I Am Facing Taxing Times, reż. Serafim Ntousias /Serafim Dousias/ 92′
Celem dokumentu jest pokazanie przyczyn i skutków kryzysu w Grecji. Potwierdzają to zarówno specjaliści, jaki i przeciętni mieszkańcy tego kraju, bądź ci którzy zetknęli się osobiście z sytuacją grecką. Jest to gorzka konfrontacja przeszłości z teraźniejszością, próba posumowania, tego czego nie da się posumować, gdyż przyczyn kryzysu jest mnóstwo.
The Grocer, reż. Dimitris Koutsiabasakos /Dimitris Koutsiabasakos/ 82′
Nikos Anastassiou z żoną Sofią prowadzą obwoźny sklep na kółkach. Jeżdżą tą samą trasa od 1980 roku, przez co znają już dobrze tubylcówi. Odwiedzając opuszczone wsie w południowo-zachodniej części gór Pindos pokonują trasę 75 kilometrów, wszystko po to, by nikomu niczego nie zbrakło. Dokument śledzi ich trasę przez cztery pory roku.
Hardships & Beauties, reż. Kimon Tsakiris /Faliro House Productions SA, ARTE GEIE & ΕΡΤ ΑΕ SA Hellenic Broadcasting Corp./ 58′
Mitsos “Mitsigan” Tsinganos to współczesny Grecki kowboj, empiryczny filozof i właściciel jednej z największych farm w południowo-zachodniej Grecji, zwanej Hardship&Beauties. Pomimo kryzysu interesy idą dobrze, do czasu… W pewnym momencie Mitsos traci matkę, a plony okazują się być katastrofą. Zmuszony do przemyślania swojej filozofii, Mitsos decyduje się opuścić farmę, by udać się w podróż do serca Grecji..
Little Land, reż. Nikos Dayandas /ARTE GEIE & ΕΡΤ ΑΕ SA Hellenic Broadcasting Corp./ 52′
Daleko na morzu Egejskim, leży mała wyspa Ikaria, którą „New York Times” ogłosił jednym z czterech miejsc na kuli ziemskiej z najwyższą oczekiwaną długością życia. Kamera podąża za 35-letnim Thodorisem bezrobotnym Ateńczykiem , który osiedla się na Ikarii, by żyć z uprawy ziemi. Młody Grek odkrywa na odległej wyspie społeczność z unikalną kulturą oraz ludzi, którzy współpracę i wzajemną pomoc uczynili swoim sposobem na życie.
Pokazy towarzyszące:
Burze magnetyczne, reż. Wadim Abdraszytow Jurij Szajgardanow /Ark –Film, Mosfilm/ 93′
Zakład metalurgiczny w małym mieście, ma przejść w ręce prywatne. Zatrudnieni są podzieleni i walczą ze sobą, łączy ich potrzeba zdobycia jedzenia.. Dla kobiet najprostszym sposobem na zdobycie pieniędzy jest prostytucja, mężczyźni takiego wyjścia nie mają – są więc „przypisani” do tradycyjnego, wywodzącego się z socjalizmu schematu życia. Kryzys małżeństwa staje się kryzysem starego świata.
Chrustaliow, samochód!, reż. Aleksiej German /Lenfilm/ 140′
Tytułowy Chrustaliow był szefem ochrony Stalina w chwili, kiedy wódz doznał wylewu. Do dziś nie wiadomo czemu nie zawiadomił nikogo o zdarzeniu i nic nie przekazał swojemu zmiennikowi; wyjaśnień nie zdążył udzielić, ponieważ w miesiąc po śmierci wodza i jego nie było wśród żywych. A tytuł filmu jest powtórzeniem okrzyku, jaki wydał z siebie Beria spiesząc się do Moskwy – kiedy wiedział, że jego zwierzchnik już umarł.
Czekista, reż. Aleksander Rogożkin /Stowarzyszenie Troicki Most, La Sept SODAPERAGA/ 95′
Rok 1923, szczytowy moment terroru wojny domowej, stworzenie łagrów w ZSRR.. W jakiejś miejscowości urząd GubCzeKa działa jak co dzień: czekistowska trójka wydaje szybkie wyroki, w podziemiach dokonuje się masowych egzekucji, donosiciele przekazują informacje mające zapewnić im przychylność nowej władzy… i tylko szef miejscowego urzędu bezpieczeństwa chyba nie do końca zgadza się z tym, co robi…
Eskorta, reż. Aleksander Rogożkin /Lenfilm/ 97′
Eskorta wojskowego wagonu więziennego; młodzi żołnierze są terroryzowani i poniżani. Każdy musi się podporządkować zorganizowanej przemocy, bo przecież kiedyś sam stanie się „dziadkiem” i będzie mógł się odgrywać na młodych „kotach”. Usankcjonowana przemoc w wojsku staje się normą, i to taką w której NIKT nie dyskutuje o jej zasadności, tylko przyjmuje ją jako rzecz oczywistą i zrozumiałą.
Hagada. O Bronku Bergmanie, reż. Janusz Marciniak /Janusz Marciniak/ 50′
Wspomnienia Bronisława Bergmana o czasach Holocaustu, m.in. o skrajnie trudnej, lecz udanej próbie ocalenia życia w warszawskim getcie. Hagada wpisuje się w problematykę pracy pamięci, przełamania tabu historycznego i dekonstrukcji uprzedzeń opartych na dystynkcji etnicznej i kulturowej – tej znanej (Polacy vs Żydzi) i tej mniej znanej (Żydzi polscy vs Żydzi niemieccy).
Nie wolno brzydko się bawić, reż. Urszula Sochacka /Stowarzyszenie U SIEBIE – AT HOME/ 69′
Nieznana historia hitlerowskiego obozu dla dzieci i młodzieży przy ulicy Przemysłowej w Łodzi, z filią w Dzierzążne. Autorka opowiadając historię swego ojca, więźnia tego obozu posiłkuje się też relacjami nielicznych już żyjących innych byłych więźniów i więźniarek. Pokazuje jak ich przeżycia mają wpływ na następne pokolenia
Niemoc, reż. Piotr Mielech /Fundacja Via Veritatis/ 70′
Kolejny proces Johna Demianiuka – „Iwana Groźnego” oskarżonego o udział w zbrodniach na terenie niemieckiego obozu zagłady w Sobiborze. Razem z reżyserem filmu śledzimy ten proces, zakończony wyrokiem skazujący: pięć lat pozbawienia wolności za udział w zabójstwie ponad 28 tysięcy ludzkich istnień. Czy na tym kończy się ta historia? Zdaniem autora nie kończy się nigdy.
Nieodcinalna pępowina, reż. Kazimierz J. Bihun /Kazimierz J. Bihun/ 20′
Wspomnienia doktora medycyny Jerzego Masiora, kresowiaka, żołnierza AK, poety, żeglarza, społecznika, animatora kultury, wielkiego patrioty i krzewiciela pamięci o Lwowie i kresach południowo-wschodnich. Film zrealizowany w 10. rocznicę śmierci doktora z archiwalnych materiałów zarejestrowanych w 1992 roku.
Strażnik poranka, reż. Grzegorz Linkowski /TVP, Link Art Film/ 55′
Arcybiskup Józef Życiński -za życia, a nawet po śmierci był krytykowany za ostre wypowiedzi. Był profesorem filozofii i teologii, autorem wielu prac naukowych, propagatorem dialogu nauki i wiary. Bardziej doceniany w kościele światowym niż w Polsce, inicjował wiele wydarzeń ekumenicznych i dialogowych ważnych dla kultury i kościoła.
Ślad dziecka, reż. Jerzy Jędrzejczyk /TVP SA Kraków – Krzysztof Hojnic/ 21′
Film opowiada o niecodziennym spotkaniu autora z ofiarą Holocaustu, prof. Szewachem Weissem. W dokumencie wykorzystano materiały filmowe zrealizowane w latach 70. ubiegłego wieku na terenie KL-Birkenau.
Tumult nad Łodzią, reż. Leszek Ciechoński /PS Communication/ 42′
Film zmontowany prawie w całości z różnego pochodzenia archiwalnych materiałów dwudziestoletniej historii festiwalu Camerimage.
Wobec ciszy, reż. Karol Kalisty /Karol Kalisty/ 42′
Dokument o byłych więźniach niemieckich obozów koncentracyjnych, aresztowanych i wywiezionych z Tykocina w maju 1944 roku, w ramach represji po zabójstwie komendanta miejscowej żandarmerii. Ze wspomnień oraz obrazów pamięci tworzony jest przebieg wydarzeń mających miejsce tragicznego dnia w Tykocinie.
Wystawy:
„Doś́wiadczając miasta” – wystawa multimedialna: Marek Domań́ski – fotografia, Pablo Jacob (Brazylia) – fotografia, Izabela Maciejewska – fotografia i wideoinstalacja, Artur Przebindowski – malarstwo, Józef Szymura – fotografia
Wystawa o różnych obliczach życia w wielkim mieście. O egzystencji współczesnego człowieka w stłoczonej, dusznej aglomeracji, która ograniczając jego przestrzeń życiową, ogranicza także jego psychofizyczną kondycję.
„Bramy miasta” – fotografie Zbigniewa Wichłacza
Wystawa prezentują̨ca brzydotę łódzkich bram, podwó́rek i ulic.