Przejdź do treści
ALT - Widok ogólny z boku na kilkadziesiąt siedzących osób. Z przodu uśmiechnięty mężczyzna, tło rozmazane.
28. edycja
werdykt
  1. Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu (20-24.11.2018)

Werdykt jury:

Konkurs filmów dokumentalnych

Jury:

Tomasz Majewski, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Michał Oleszczyk, Piotr Mikucki, Paweł Wysoczański

 

Werdykt jury:

Grand Prix Nagroda Miasta Łodzi w wysokości 15 tys. zł oraz statuetka Białej Kobry:

Mikael Lypinski Desert Coffee „za dociekliwy i pozbawiony sentymentalizmu portret alternatywnej ludzkiej wspólnoty, w której celowe ograniczenie potrzeb konsumpcyjnych każe zapytać o nasz własny stosunek do współczesnego świata”

Nagroda „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza ufundowana przez Narodowe Centrum Kultury w wysokości 10 tys. zł:

Grzegorz Brzozowski Obcy na mojej kanapie „za zaskakującą, dowcipną i wielowymiarową relację z czterech spotkań międzyludzkich i międzykulturowych, w trakcie których zjawisko polskiej gościnności ulega jednoczesnej afirmacji i przedefiniowaniu”

Nagroda im. Aleksandra Kamińskiego za przezwyciężanie zagrożeń w wysokości 7 tys. zł:

Rafał Łysak Miłość bezwarunkowa „wnuk portretuje relację ze swoją babcią bez efektownych zwrotów akcji i wyrafinowanej formy, ale z naturalnością sprawiającą, że czujemy bliskość do bohaterów, prawdę tego, co oglądamy. Silna, ekspresyjna babcia przełamuje samą siebie w imię tego, co najważniejsze. Ten bezpretensjonalny film na długo pozostanie w naszej pamięci. Nagrodę im. Aleksandra Kamińskiego przyznajemy za subtelność w pokazywaniu różnic, za autentyzm w ich przezwyciężaniu”.

Nagroda Stowarzyszenie Filmowców Polskich w wysokości 5 tys. zł:

Magdalena Imielska Miłość i puste słowa „To dyskretnie prowadzona, głęboka i kompletna filmowa analiza relacji ludzkich w obliczu długotrwałej i nieuleczalnej choroby, jednocześnie refleksyjna i dramatyczna”.

Medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense

Maria Zmarz-Koczanowicz Notatki z życia. Edward Żebrowski „za dokument o reżyserze poszukującym tajemnicy zła, autorze filmu >>Szpital Przemienienia<< traktującego o Zagładzie, człowieku głęboko doświadczonym przez los i polityczną historię”.

Wyróżnienia:

Katarzyna Trzaska Wieś pływających krów „za niebanalne i pełne humoru ujęcie tematu spotkania międzykulturowego”.

Anna Gawlita Krzyżoki „za twórczą kontynuację wspaniałej tradycji polskiego dokumentu kreacyjnego w filmie, który obrazuje wagę i moc rytuału”.

Konkurs reportaży telewizyjnych

Jury:

Beata Hyży-Czołpińska, Agnieszka Obszańska, Zbigniew Wichłacz

 

Werdykt jury:

Nagroda dla Najlepszego Reportażu w wysokości 5 tys. zł ex aequo:

Anna Barańska-Całek Osaczona we własnym domu

Marek Sygacz Afrin Zdradził nas świat

Nagroda rzeczowa od Uniwersytetu III wielu im. Heleny Kretz:

Sylwia Nieckarz Wiara… nadzieja… miłość…

Filmy zakwalifikowane do udziału w konkursie:

Desert Coffee, reż. Mikael Lypinski /Salton Sea Films/

Dni przemiany, reż. Tomasz Jurkiewicz /Studio Filmowe Kalejdoskop/

Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski /ZK Studio/

Dzień pierwszy, reż. Daniel Banaczek /SFP, Studio Munka/

Krzyżoki, reż. Anna Gawlita /Kijora/

Matka Boska. Polaków portret własny, reż. Jacek Wasilewski /Jacek Wasilewski/

Miasto kobiet, reż. Witold Szymczyk /WFO/

Miłość bezwarunkowa, reż. Rafał Łysak /Produkcja Filmów Jacek Bławut/

Miłość i puste słowa, reż. Małgorzata Imielska /Studio Filmowe Kronika/

Miss Holocaust, reż. Michalina Musielak, Irena Siedlar /Furia Film/

Młynarski. Piosenka finałowa, reż. Alicja Albrecht /Blue Screen/

Newborn, reż. Lidia Duda /Aura Films/

Niebo bez gwiazd, Katarzyna Dąbkowska-Kułacz /TFT Studio, TVP/

Notatki z życia. Edward Żebrowski, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz /WFDiF/

Obcy na mojej kanapie, reż. Grzegorz Brzozowski /SFP, Studio Munka/

Obydwoje, reż. Grzegorz Królikiewicz /Studio Filmowe N, NCK/

Over the Limit, reż. Marta Prus /Telemark/

Piszę do Ciebie, kochanie, reż. Magdalena Szymków /Silver Frame/

Pół godziny dnia, reż. Maria Ornaf /PWSFTviT/

Siostry, reż. Michał Hytroś /PWSFTviT/

Tu się żyje, reż. Kinga Dębska / Studio Filmowe Kalejdoskop/

Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska /ZygiZaga Films, TVP/

Żalanasz – pusty brzeg, reż. Marcin Sauter /Studio Filmowe Kronika/

 

Reportaże telewizyjne zakwalifikowane do udziału w konkursie:

Afrin. Zdradził nas świat, reż. Marek Sygacz /Marek Sygacz/

Dofinansowane oszustwo?, reż. Ilona Ptak /TVP Katowice/

Dom powrotu, reż. Alicja Grzechowiak /TVP Białystok/

Nazwali mnie panikarą, reż. Joanna Bukowska /TVN/

Nie dam się złamać, reż. Monika Meleń /TVP Katowice/

Osaczona we własnym domu, reż. Anna Barańska-Całek /TVN/

PGR – obrazy, reż. Joanna Warecha /Andrzej Sapija/

Piłka nożna i gangsterzy, reż. Szymon Jadczak /Jarosław Jabrzyk/

Proszę cię jak matka matkę, reż. Endy Gęsina-Torres /TVN/

Rafatus i Marlenka, reż. Monika Góralewska /TVN/

Sen o Nandze, reż. Barbara Jendrzejczyk /TVP Katowice/

Uwięziona we własnym ciele, reż. Magdalena Zagała /Marek Styś, TVP Katowice/

Wiara… nadzieja… miłość…, reż. Sylwia Nieckarz /TVP Opole/

Zołza i Perła, reż. Izolda Czmok-Nowak /TVP Katowice/

Pokazy specjalne:

Bliscy, reż. Witalij Manski /Niemcy/Łotwa/Estonia/Ukraina/

Czuję się świetnie, reż. Waldemar Szarek /Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego/

Czyściciele internetu, reż. Moritz Riesewieck, Hans Block /Niemcy/Brazylia/

Dlaczego jesteśmy kreatywni?, reż. Herman Vaske /Niemcy/

Drogi Fredy, reż. Rubi Gat /Izrael/

Dubina Dva, reż. Tonislav Hristov /Serbia/Francja/

Genesis 2.0, reż. Christian Frei, Maxim Arbugaev /Chiny/Korea Południowa/Rosja/Szwajcaria/USA/

Genetyka i ja, reż. Pernille Rose Grønkjær /Dania/

McQueen, reż. Ian Bonhôte, Peter Ettedgui /Wielka Brytania/

My, którzy przeżyliśmy, reż. Natan Gross /Polska/

Na jej barkach, reż. Alexandria Bombach /USA/

Niszczycielka nienawiści, reż. Vincenzo Caruso /Niemcy/Włochy/

Rosyjska robota, reż. Petr Horký /Czechy/

Sama, reż. Otakar Faifr /Czechy/

Stringless, reż. Angelos Kovotsos /Grecja/

#Uploading_Holocaust, reż. Sagi Bornstein, Udi Nir (2016) /Niemcy/Izrael/Austria/

Wyobraź sobie, że płyniesz, reż. Suzanne Kim /Niemcy/

 

„Cierpliwe oko”:

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik /Lava Films/

Cudze listy, reż. Maciej Drygas /Drygas Production, TVP/

Lato w Żabnie, reż. Kazimierz Karabasz /WFD/

Ludzie z pustego obszaru, reż. Władysław Ślesicki, Kazimierz Karabasz /WFD/

Muzykanci, reż. Kazimierz Karabasz /WFD/

Pierwszy krok, reż. Kazimierz Karabasz /WFD/

Przed, reż. Kazimierz Karabasz /WFD/

Urodzeni w roku 1944, reż. Kazimierz Karabasz /WFD/

W pierwszej fazie lotu, reż. Kazimierz Karabasz /Studio Filmowe Kronika, TVP/

W poszukiwaniu zwykłego człowieka, reż. Andrzej Sapija /Agencja Produkcji Filmowej, Kamerovid, TVP, EPA/

Werka, reż. Paweł Łoziński /Łoziński Production, TVP/

Retrospektywa Grzegorza Królikiewicza:

Akt, reż. Grzegorz Królikiewicz /PWSFTviT/

Bracia, reż. Grzegorz Królikiewicz /WFD/

Esej o ciałach i duszach, reż. Grzegorz Królikiewicz /WFO/

Każdemu to, czego mu wcale nie trzeba, reż. Grzegorz Królikiewicz /PWSFTviT/

Kern, reż. Grzegorz Królikiewicz /Studio Filmowe N/

Mężczyźni, reż. Grzegorz Królikiewicz /WFO/

Nie płacz, reż. Grzegorz Królikiewicz /WFO/

Pamiętamy Lenina, reż. Grzegorz Królikiewicz /Wytwórnia Filmowa Czołówka/

Pierwsza projekcja w powszechnej historii, reż. Jarosław Faliński /PWSFTviT/

Piosenka, reż. Grzegorz Królikiewicz /Wytwórnia Filmowa Czołówka/

Portrety reżyserów filmowych: Grzegorz Królikiewicz, reż. Tadeusz Junak /WFO/

Prekursor, reż. Grzegorz Królikiewicz /WFO/

Próby do prób, reż. Grzegorz Królikiewicz /Studio Filmowe N/

Wierność, reż. Grzegorz Królikiewicz /Wytwórnia Filmowa Czołówka/

Wiesz jak jest, reż. Grzegorz Królikiewicz /Muzeum Kinematografii/

Panorama filmu dokumentalnego:

25 lat niewinności, reż. Grzegorz Głuszak /TVN UWAGA/

Czy koń wie, że wygrał?, reż. Waldemar Szczechura /Anima-Pol/

Gwiazda Piołun, reż. Adelina Borets /Warszawska Szkoła Filmowa/

Jak zostać papieżem, reż. Justyna Mytnik /PWSFTviT/

Nieskończoność jest na 50 metrach, reż. Daniel Światły /NCN/

Proszę o ciszę, reż. Eri Mizutani /PWSFTviT/

Z głębokości wołam do ciebie, reż. Gabriela Mruszczak /Forum Rozwoju Inicjatyw Lokalnych/

50 lat WFO:

Było nie było, reż. Wojciech Fiwek, Leszek Skrzydło /WFO/

Dyrygenci, reż. Edward Etler, Leszek Skrzydło /WFO/

Ładny dzień, reż. Jan Jakub Kolski /WFO/

Metamorfoza, reż. Roman Woźniakowski /WFO/

Podróż, reż. Ryszard Lenczewski /WFO/

Samobójcy, reż. Bohdan Mościcki /WFO/

W niedzielę, reż. Antoni Krauze /WFO/

Zwiernik, reż. Witold Żukowski /WFO/

Premiery książek

Sławomir Grünberg. Człowiek w kamerą, Barbara Grünberg

Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych. Michał Dondzik, Krzysztof Jajko, Emil Sowiński

Pokazy z taśmy 16 mm

Białe tango, reż Paweł Kędzierski /WFD/

Droga do szkoły, reż. Grzegorz Skurski /WFD/

Energia, reż. Władysław Ślesicki /WFD/

Fragment życiorysu, reż. Ryszard Wróblewski /WFD/

Gwiazda pomyślności, reż. Tadeusz Pałka, Grażyna Smuszowicz /WFD/

Pokazy towarzyszące panelom dyskusyjnym:

Hokej, reż. Bogdan Dziworski /WFO/

Idzie mróz, reż. Piotr Andrejew /WFO/

Kostka cukru, reż. Jacek Bławut /WFO/

Kroki, reż. Jan Chodkiewicz /WF Czołówka/

Lot, reż. Jerzy Wolen /WF Czołówka/

Niedziela, reż. Sławomir Grünberg /PWSFTviT/

Piosenka, reż. Grzegorz Królikiewicz /WF Czołówka/

Spokojny dzień, reż. Witold Starecki /WFO/

Szczurołap, reż. Andrzej Czarnecki /WFO/

Panel dyskusyjny:

Stop Stalking. Kurator: Katarzyna Dacyszyn

 

Skip to content