Przejdź do treści
ALT - Sala o białych ścianach. Po lewej zawieszony plakat festiwalu, po prawej sylwetki trojga osób
29. edycja
werdykt

Konkurs filmów dokumentalnych

Jury:

Jarosław Czembrowski, Lidia Duda, Mikael Lypinski, Marta Prus, Bogusław Sułkowski

Werdykt jury:

Grand Prix Nagroda Miasta Łodzi w wysokości 15 tysięcy zł oraz statuetka Białej Kobry

Tomasz Sekielski, Tylko nie mów nikomu „za odwagę przeciwstawienia się złu, które pozornie niewidoczne, otacza nas tu i teraz. To nagroda za wyrwanie z letargu obojętności milionów ludzkich sumień i stanięcie w obronie najsłabszych”.

Nagroda „Cierpliwe Oko” im. Kazimierza Karabasza w wysokości 10 tysięcy zł ufundowana przez Narodowe Centrum Kultury:

Ewa Podgórska, Diagnosis „za świadome i dojrzałe użycie środków filmowych, które budują autorską, hipnotyczną wizję miasta i uwikłanych w nim mieszkańców”.

Paweł Ziemilski, In Touch „za stworzenie autorskiej, wizualnie wciągającej opowieści, która podejmuje próbę ponownego zbliżenia rozdzielonych przez emigrację rodzin”.

Nagroda Stowarzyszenie Filmowców Polskich w wysokości 5 tys. zł ufundowana przez SFP

Natalia Koryncka-Gruz, Mała zagłada „za przejmujące świadectwo okrucieństw wojny i rodzącej się po niej traumie, która zdaje się nie mieć końca mimo upływającego czasu”. 

Nagroda im. Aleksandra Kamińskiego za przezwyciężanie zagrożeń w wysokości 5 tys. zł.

Petro Aleksowski, Przerwana misja „za kameralne portrety ludzi, którzy starają się wyjść z życiowego kryzysu”.

Medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense:

Tomasz Knittel, Złota „za intrygujący portret przedstawiciela młodego pokolenie polskich Żydów na tle otaczającej go naszej wspólnej rzeczywistości”.

Jury młodych krytyków Festiwal Kamera Akcja w składzie: Dagmara Cioska, Martyna Milewska:

Paweł Ziemilski, In Touch

Nagroda publiczności dla najlepszego filmu lub reportażu ufundowana przez PKO Bank Polski:

Karol Starnawski, Cienie imperium

 

Konkurs reportaży telewizyjnych

Jury:

Andrzej Fidyk, Marek Miller, Barbara Pawłowska

Werdykt jury:

Nagroda dla Najlepszego Reportażu w wysokości 5 tys. zł:

Monika Meleń Mali bohaterowie za wrażliwość i empatię w stosunku do bohaterów reportażu, za umiejetność poruszenia najbardziej czułych strun u widza przy zastosowaniu niezwykle prostej formy filmowej. Za konsekwentne poruszanie problematyki osób niepełnosprawnych”.

Nagroda Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w wysokości 2.5 tys. zł:

Tomasz Patora, Patryk Szczepaniak Chore bydło kupię „za odwagę, zaangażowanie i bezkompromisowość a także za podjęte ryzyko w przedstawieniu bolesnej prawdy. Za pomysły realizacyjne i odkrycie nowej karty w polskim reportażu uczestniczącym”.

Nagroda rzeczowa ufundowana przez Uniwersytet III wielu im. Heleny Kretz:

Magdalena Majewska Doktorat z bezdomności „Było wiele filmów i reportaży na ten temat. Reportaż Magdaleny Majewskiej odkrywa coś nowego, poprzez niezwykłego bohatera poznajemy głębiej problem ludzi bezdomnych i dostajemy swego rodzaju lekcję zrozumienia i pokory wobec nich”.

Dyplom honorowy. Nagroda pozaregulaminowa.

Ewa Ewart Klątwa obfitości za poruszanie tematów, które mogą zmienić otaczający nas świat. Za dociekliwość dokumentalistki, której reportaże poruszają sprawy najwyższej wagi, gdzie dobro społeczeństw jest wartością najwyższą. Za odkrywcze, wielostronne i obiektywne potraktowanie tematu zatrzymania zmian klimatycznych i udowodnienie, że jest to możliwe”.

Filmy zakwalifikowane do udziału w konkursie:

Amnezja, reż. Maciej Kuciel /Superwizjer TVN/ 40’

Historia Polski ostatnich 30 lat widziana oczami Muńka, Liroya i Kazika. Muzyczna podróż pokazująca przemiany od Okrągłego Stołu do czasów współczesnych, w której ważne wydarzenia historyczne przeplatają się z losami bohaterów filmu.

Casting, reż. Klaudia Kęska /Uniwersytet Śląski w Katowicach/ 19’

Michał Chmielewski, student reżyserii, ma zrealizować ostatnią scenę z filmu Ojciec chrzestny. Do udziału w projekcie nie zaprasza profesjonalnych aktorów, lecz ogłasza casting w domu dziecka w Katowicach.

Cienie imperium, reż. Karol Starnawski /Studio Filmowa KADR/ 76’

Pomimo że ZSRR zniknął z map 30 lat temu, Aleksiej z Górnego Karabachu, Timur z Ukrainy oraz Aleksander z Gruzji wciąż żyją w niepewności, każdego dnia stawiając czoła tytułowym „cieniom imperium”. Opowieści bohaterów pokazują skomplikowaną historię państw postsowieckich oraz ich mieszkańców.

Diagnosis, reż. Ewa Podgórska /Entertain Pictures/ 77’

Gdyby miasto było kolorem, to jakim? Gdyby było zwierzęciem, to którym? Z czasem odpowiedzi na niewinne pytania ewoluują w wędrówkę w głąb uczuć i emocji bohaterów. Historia jednego człowieka staje się początkiem opowieści innego.

Graniczne cięcie, reż. Igor Chojna /Lava Films/ 71’

W Osinowie Dolnym  na granicy polsko-niemieckiej, znajdują się 43 salony fryzjerskie. W jednym z nich doświadczona przez życie Halina zatrudnia beztroską asystentkę Andżelę, której niczym matka próbuje przekazać lekcje życia.

In Touch, reż. Paweł Ziemilski /NUR/ 61’

Ze wsi Stare Juchy na Mazurach wyemigrowało do Islandii ponad 400 mieszkańców. To ponad połowa całej społeczności. Duża odległość między członkami rozbitych rodzin nie pozwala im na bezpośredni kontakt. Alternatywą są spotkania w świecie wirtualnym.

Jazda obowiązkowa, reż. Ewa Kochańska /SQUARE film studio/ 72’

Ukraińska rodzina zaczyna życie w Warszawie. Bez pracy, bez bliskich, bez dobrej znajomości języka. 10-letnia Julia walczy o udział w Mistrzostwach Polski w Łyżwiarstwie. Czy dziewczynka sobie poradzi, niosąc na barkach ciężar oczekiwań rodziny?

Jeszcze lecimy, reż. Mirosław Dembiński /Studio Filmowe Everest/ 34’

Janusz Orłowski „Praszczur” jest wyjątkowy – zaczął latać na paralotni po siedemdziesiątce, a mając 91 lat wzbił się na wysokość 326 metrów nad ziemią, czym wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa.

Mała zagłada, reż. Natalia Koryncka-Gruz /Eureka Studio/ 72’

Matka, córka i wnuczka opowiadają tragiczną historię wsi Sochy, gdzie w 1943 roku naziści wymordowali prawie wszystkich mieszkańców. Ta historia, która na różne sposoby ukształtowała ich życie, jest punktem wyjścia dla opowieści o dziedzicznym lęku i traumie przenoszonej z pokolenia na pokolenie.

Martwa natura, reż. Sławomir Grünberg /Fundacja LOGTV Films Polska/

Obraz, który wisiał w mieszkaniu przy Kilińskiego 41 przez ponad 75 lat, stał się niemym świadkiem losów kolejnych pokoleń mieszkańców. Troje bohaterów przyjeżdża do Łodzi, by zagłębić się w tę historię.

Martwy sezon, reż. Dagmara Drzazga /TVP/ 40’

Rafał Wojaczek to jeden z najważniejszych poetów powojennych, określany często mianem „polskiego Rimbauda”. Pił, okaleczał się, wywoływał liczne skandale, a jednocześnie dużo pisał. Jego tragiczna śmierć do dzisiaj pozostaje tajemnicą.

Mój kraj, taki piękny, reż. Grzegorz Paprzycki /Uniwersytet Śląski w Katowicach/ 30’

Dokumentalny portret Polski, w której ścierają się dwie siły reprezentujące odmienne światopoglądy. Lewicowa wizja kraju naprzeciw homogenicznej Polski budowanej przez skrajną prawicę. Pośród tych ideologii – ludzie, walczący w imię własnych wartości i zasad.

Na Górze Tyrryry, reż. Renata Kijowska /TVN/ 60’

Trzech niepełnosprawnych muzyków i dwóch „normalsów” tworzy rockowy zespół. Chcieliby zagrać koncert na wielkiej scenie – uda im się?

Nasza mała Polska, reż. Matej Bobrik /Koi Studio/ 70’

Co roku kilkanaścioro młodych Japończyków rozpoczyna studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych. Jednym z obowiązkowych zadań studentów drugiego roku jest wystawienie sztuki teatralnej w języku polskim.

O zwierzętach i ludziach, reż. Łukasz Czajka /Autograf Karol Wożbiński/ 70’

Celem ogrodów zoologicznych jest ratowanie gatunków zagrożonych wyginięciem. Tę funkcję w przewrotny sposób realizowało w czasie II wojny światowej warszawskie zoo prowadzone przez państwa Żabińskich. Naziści część zwierząt zabili, a inne wywieźli do Rzeszy. Opuszczone stajenki, budki i woliery zajął gatunek najbardziej zagrożony, czyli człowiek.

Odprawa, reż. Filip Drzewiecki /Studio Munka, SFP/ 19’

Podczas letniego obozu praktyk medycznych grupa studentów bierze pod opiekę swoich pierwszych pacjentów. Szybko będą musieli dorosnąć do roli lekarza i zmierzyć się ze swoim powołaniem.

Połączeni, reż. Aleksandra Maciejczyk /PWSFTviT w Łodzi/ 18’

Niewidomy Krzysztof i Wiola, jego żona, a zarazem przewodniczka, wybierają się na narty. Im wyżej wjeżdżają wyciągiem, tym więcej dowiadujemy się o ich życiu, mgła gęstnieje, a warunki stają się trudniejsze.

Przerwana misja, reż. Petro Aleksowski /Amitall Agencja Filmowa/ 50’

Dramatyczna historia dwóch okaleczonych fizycznie i psychicznie weteranów wojny w Afganistanie, starających się normalnie żyć, opowiedziana z punktu widzenia żołnierza i żony. Tomek chciałby wziąć udział w zawodowej walce kickbokserskiej, a Franek, po kilku próbach samobójczych, żyje wyłącznie dla dzieci

Strawberry Boys, reż. Michał Toczek /PWSFTviT w Łodzi/ 21’

19-letni Hubert na co dzień pomaga rodzicom w gospodarstwie rolnym, zbierając truskawki. Po pracy komponuje muzykę i kręci teledyski, marząc o zostaniu gwiazdą disco-polo, tak jak jego ulubiony artysta Zenek Martyniuk.

Symfonia Fabryki Ursus, reż. Jasmina Wójcik /Wajda Studio/ 61’

Fabryka Ursus była jednym z największych zakładów produkcji ciągników w Europie. Dziś hale świecą pustkami lub popadają w ruinę. Dziesiątki tysięcy biografii pracujących tu ludzi wyrzucono na śmietnik historii.

Tylko nie mów nikomu, reż. Tomasz Sekielski /Marek Sekielski/ 121’

Wstrząsający dokument o pedofilii wśród polskich duchownych. Konfrontacje ofiar ze sprawcami zarejestrowane ukrytymi kamerami łączą się z opowieściami o tuszowaniu przestępstw przez przełożonych oraz o bezradności poszkodowanych w starciu z władzą kościelną.

Warszawa: Miasto Podzielone, reż. Eric Bednarski /Pado Studio Film/ 70’

Rok 1941. Młody Polak, ryzykując życiem, kręci amatorski film ukazujący rzeczywistość po obu stronach muru warszawskiego getta. Odnalezione po latach unikalne taśmy zostają zestawione ze wspomnieniami ocalałych z getta, mieszkańców Warszawy oraz opiniami historyków i architektów.

Złota, reż. Tomasz Knittel /Striktfilm, Omproductions/ 84’

Dom na Złotej, przytulony do ostatniego zachowanego fragmentu muru warszawskiego getta, zajmuje dziś wnuk przedwojennej właścicielki żydowskiego pochodzenia. Jego życie i wspomnienia o dawnych mieszkańcach, przeplatają się z losami dzisiejszych – 94-letniego emerytowanego księgowego Czesława, Ukrainki Inny czy Fadiego z dotkniętej wojną Syrii.

Życie nr 2, reż. Krzysztof Włostowski /Kamila Pyzel-Włostowska Kamkardo/ 30’

Zapis osobistych przeżyć i emocji reżysera, na co dzień operatora pracującego w telewizji, który zarejestrował swój sześciotygodniowy pobyt w Klinice Hematologii, podczas którego oczekiwał na przeszczep szpiku.

Reportaże telewizyjne zakwalifikowane do udziału w konkursie:

Chore bydło kupię, reż. Tomasz Patora, Patryk Szczepaniak /TVN/ 34’

Dziennikarze odkrywają, co kryje się za pojawiającymi się w całej Polsce ogłoszeniami dotyczącymi skupu bydła „pourazowego” lub „w każdym stanie”. Eufemizmy te oznaczały chęć zakupu od rolników chorych, a nawet padłych, krów. Proceder odbywał się od lat na masową skalę za cichym przyzwoleniem służb weterynaryjnych.

Doktorat z bezdomności, reż. Magdalena Majewska /TVP/ 24’

Paweł jest bezdomny. Od wielu lat pił, ale od czterech jest trzeźwy. Gra w teatrze i zaczyna pracę nad doktoratem z bezdomności. Chce pokazać czym jest kryzys bezdomności i jak można z niego wyjść, otrzymując mądrą pomoc.

Gwałt w szpitalu, reż. Agnieszka Madejska /TVN/ 15’

Wiosną 2019 roku polskie media obiegła wiadomość, że na oddziale dla dorosłych szpitala psychiatrycznego została zgwałcona 15-letnia dziewczynka po próbach samobójczych. Władze szpitala opisywały wydarzenie jako incydentalne i przypadkowe, jednak dzieci skrzywdzonych w tym szpitalu jest więcej.

Klątwa obfitości, reż. Ewa Ewart /Piotr i Sylwia Krupa/ 69’

W 2007 roku bogaty w ropę Ekwador zaproponował, aby pozostawić w ziemi część zasobów ropy naftowej, jakie znajdują się w Amazonii, w zamian za finansową rekompensatę ze strony międzynarodowej społeczności. Udało się uratować Narodowy Park Yasuni – jeden z najważniejszych ekosystemów na Ziemi, a także dwa rdzenne plemienia.

Las, który leczy, reż. Beata Hyży-Czołpińska /TVP/ 32’

Katarzynę od zawsze interesowało to, czego nie widać – wnętrze człowieka i tajemnice natury. Dlatego została psychiatrą, a doktorat zrobiła z etnobotaniki. Zaczęła kształcić się w tym, co nauka współczesna nazywa terapią lasem. Nie zastąpi ona leków, ale może być traktowana jako profilaktyka i wspomaganie.

Mali bohaterowie, reż. Monika Meleń /TVP Kraków/ 12’

Jak oswoić śmierć dziecka? Jak żyć z ciężką, nieuleczalną chorobą syna lub córki? Przedstawiony w filmie świat małych i dużych bohaterów to świat, w którym siłę trzeba brać z wnętrza siebie.

Nie jesteśmy aniołami, reż. Grzegorz Kuczek /TVN/ 14’

Były ministrant w jednej z parafii we wschodniej Polsce przez kilka lat w sobie tajemnicę wykorzystania go seksualnego przez tamtejszego proboszcza. Co się stało, gdy 21-latek ujawnił to, co przed laty łączyło go z duchownym?

Prasowanie piersi, reż. Małgorzata Łupina /TVN/ 43’

W Kamerunie wciąż żywa jest mroczna tradycja przypalania piersi młodych dziewcząt. Prasowanie piersi za pomocą rozgrzanych kamieni lub drewnianych ostrzy ma powstrzymać ich wzrost. Procedura jest traumatyczna, pozostawia trudne do zagojenia rany, a często prowadzi do poważnych komplikacji zdrowotnych.

Sygnalista i jego upadek, reż. Robert Socha /TVN/ 23’

Marian Kulig ujawnił proceder ustawiania przetargów na drogi sprzęt medyczny dla szpitali w zamian za łapówki. Na ławie oskarżonych usiadło kilkunastu dyrektorów szpitali oraz kilku menadżerów Philipsa. W USA firma musiała zapłacić 4,5 mln dolarów kary za stosowanie praktyk korupcyjnych w Polsce. W kraju Kulig został surowo ukarany za to, że stanął na drodze potężnej korporacji.

Tam, gdzie ściany zrzucają skórę, reż. Ilona Ptak /TVP Katowice/ 23’

Skaczą z dachu na dach. Nie straszne im są zarwane stropy czy tabliczki z napisem „zakaz wstępu”. Odwiedzają miejsca opuszczone, zapomniane i przeznaczone do wyburzenia po to, by znaleźć się w miejscach, gdzie czas się zatrzymał. Autorka reportażu wyrusza w niebezpieczną podroż śladami urbexerów – pasjonatów ekstremalnych wrażeń.

Pokazy specjalne:

Adwokatka, reż. Philippe Bellaiche, Rachel Leah Jones /Izrael/Kanada/Szwajcaria/ 108’

Lea Tsemel to prawniczka, izraelska obrończyni praw człowieka, która od 50 lat broni więźniów politycznych, w tym Palestyńczyków oskarżanych o terroryzm. Kameralny portret aktywistki, dla której sprawiedliwość jest ważniejsza niż niebezpieczeństwo i ryzyko.

Babuszki z Czarnobyla, reż. Anne Bogart, Holly Morris /USA/ 70’

Wzruszający portret staruszek, które po wysiedleniu ze skażonych terenów po wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu w 1986 roku, postanowiły wbrew zakazom powrócić do swoich domów. Dzisiaj tworzą tam jedyną w swoim rodzaju społeczność kobiet żyjących pośród ruin i dziczejącej przyrody.

Cała przyjemność po stronie kobiet, reż. Barbara Miller /Niemcy/Szwajcaria/ 97’

Była zakonnica zgwałcona przez księdza, japońska artystka oskarżona o nieprzyzwoitość, hinduska edukatorka seksualna, somalijska aktywistka walcząca o zaprzestanie obrzędu obrzezania i Żydówka, która uciekła z ortodoksyjnej społeczności chasydów. To historie pięciu kobiet, które sprzeciwiając się patriarchalnym strukturom społecznym w różnych kulturach, walczą o wolność i sprawiedliwość.

Duch Jamajki, reż. Peter Webber /Francja/ 99’

Reżyser Dziewczyny z perłą (2003) ze Scarlett Johansson powraca z muzycznym filmem dokumentalnym o „starszych panach z dredami”, czyli weteranach muzyki reggae. Ich spotkanie po latach zaowocowało znakomitą płytą, a przy okazji potwierdziło, że ten nurt muzyczny wciąż jest żywy w kolejnych pokoleniach.

Duchy wojny domowej, reż. Robert Bahar, Almudena Carracedo /Hiszpania/Francja/Kanada/USA/ 96’

Film oddaje głos ofiarom 40-letniej dyktatury Generała Franco w Hiszpanii, którzy po dziś dzień szukają sprawiedliwości. Trwające dziesięcioleciami milczenie w sprawie brutalnych zbrodni reżimu zostaje przerwane, a bezkarni dotąd zbrodniarze wojenni – postawieni przed sądem.

Dziwor, reż. Paweł Dyllus /Polska/ 29’

Po długiej przerwie Bogdan Dziworski kręci nowy film. Jego operator, wykorzystuje sytuację i postanawia nakręcić film o wybitnym filmowcu i fotografiku.

Free Solo: ekstremalna wspinaczka, reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi /USA/ 100’

Alex Honnold postanawia spełnić swoje marzenie i wspiąć się na szczyt formacji skalnej El Capitan w Parku Narodowym Yosemite. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że ściana skalna jest niemal pionowa, a wspinacz robi to bez żadnych zabezpieczeń.

I młodzi pozostaną, reż. Peter Jackson /Wielka Brytania/Nowa Zelandia/ 96’

Dokumentalny film reżysera trylogii Władca Pierścieni i Hobbit składa się ze zrekonstruowanych i starannie wyselekcjonowanych materiałów archiwalnych z czasów I wojny światowej. Oryginalne, koloryzowane nagrania tworzą poruszający obraz wojny widzianej oczami żołnierzy.

Kiedy pomidory spotkały Wagnera, reż. Marianna Economou /Grecja/ 72’

Aby uratować wymierającą rolniczą wieś w centralnej Grecji, dwaj kuzyni wraz z lokalnymi seniorkami zakładają plantację pomidorów, które najlepiej rosną przy… dźwiękach muzyki Wagnera. To słodko-gorzka opowieść o sile międzyludzkich relacji w czasach kryzysu.

Kraina miodu, reż. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov /Macedonia/ 90’

50-letnia Hatiga mieszka z matką w ubogiej macedońskiej wiosce bez prądu i bieżącej wody. Żyje powoli, bez pośpiechu, w zgodzie z naturą i pełna szacunku do pszczół, których hodowlą się zajmuje. Pewnego dnia w okolicy pojawia się nowa, hałaśliwa rodzina traktująca pszczeli biznes wyłącznie jako źródło zarobku.

Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?, reż. Mads Brügger /Dania/Norwegia/Szwecja/Belgia/ 126’

W 1961 roku w tajemniczych okolicznościach w Północnej Rodezji rozbił się samolot sekretarza generalnego ONZ Daga Hammarskjölda. Po ponad 50 latach duński filmowiec postanawia zagłębić się w sprawę, a to, co odkrywa, przechodzi jego najśmielsze oczekiwania. To wyjątkowe połączenie filmu dokumentalnego z kryminałem i komedią.

Maiden, reż. Alex Holmes /Wielka Brytania/ 97’

W 1989 roku, w prestiżowych regatach dookoła świata Whitbread Round the World Race, na tytułowym jachcie Maiden, po raz pierwszy wystartowała w pełni kobieca załoga. Żeglarki musiały walczyć nie tylko z siłami natury, ale także lekceważeniem i seksistowskimi komentarzami ze strony mężczyzn.

Niedochowane sekrety, reż. Dalit Kimor /Izrael/ 70’

Dwie kobiety sprzeciwiły się ukrywaniu pedofilii w ortodoksyjnej społeczności żydowskiej i zdecydowały się ujawnić wszystko świeckim władzom. Za publiczne „pranie brudów” zostały wykluczone ze swojej społeczności.

W Mosulu, reż. Jana Andert /Czechy/ 72’

Reżyserka na własną rękę wyjechała na linię frontu w bitwie o Mosul. Jana Andert spędziła w okupowanym przez Państwo Islamskie irackim mieście osiem miesięcy, ryzykując życiem i tworząc poruszający reportaż wojenny.

Walc Waldheima, reż. Ruth Beckermann /Austria/ 93’

Gdy w 1986 roku okazało się, że Kurt Waldheim, były sekretarz generalny ONZ, nowo wybrany prezydent Austrii, ma nazistowską przeszłość, w społeczeństwie zawrzało, co zmusiło Austriaków do ponownego rozliczenia się ze swoim udziałem w horrorach II wojny światowej.

Wielebny W., reż. Barbet Schroeder /Francja/ Szwajcaria/ 100’

Buddyzm to najbardziej pokojowa religia świata nawołująca do miłości i wspólnego zrozumienia. Tymczasem wpływowy buddyjski mnich z Birmy (Mjanmy), Wielebny Wirathu, od lat głosi mowę nienawiści przeciwko stanowiącym 4% ogólnej populacji kraju muzułmanom, podżegając wiernych do czystek etnicznych.

Zamrożona ambrozja, reż. Constantine Papanicolau /Grecja/ 97’

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że górzysty teren i mroźne zimy pozwalają uprawiać w Grecji sporty zimowe, takie jak narciarstwo i snowboarding. Film opowiada o entuzjastach gór, którzy próbują odbudować zimową turystykę w kraju dotkniętym kryzysem ekonomicznym.

Przegląd „Poza cenzurą”:

Azyl dla większości, reż. Olaf Olszewski /Video Studio Gdańsk/ 34’

Rejestracja wybranych wydarzeń kulturalnych z obszaru twórczości niezależnej od Kongresu Kultury Polskiej (12-13 grudnia 1981 roku) do Niezależnego Forum Kultury (1 kwietnia 1989 roku).

O nas i za nas, reż. Marian Terlecki, Ryszard Grabowski /Video Studio Gdańsk/ 40’

Kronika pobytu Jana Pawła II w Trójmieście w czerwcu 1987 roku. Symbolem pielgrzymki był ołtarz papieski, zaprojektowany przez Mariana Kołodzieja w kształcie niedokończonego statku, który przywodził na myśl strajkujących stoczniowców.

Opowieści okrągłego stołu, reż. Piotr Bikont, Leszek Dziumowicz /Video Studio Gdańsk/ 56’

Unikalny zapis historycznych rozmów, które doprowadziły do końca panowania w Polsce systemu komunistycznego. Film ukazuje zderzenie dwóch światów – pezetpeerowskich aparatczyków, którym władza już wyślizguje się z rąk i opozycjonistów, którzy już wkrótce obejmą najwyższe stanowiska w państwie.

Ostatki, reż. Andrzej Fidyk /Video Studio Gdańsk/ 45’

Film przedstawia ostatnie chwile Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w kuluarach Sali Kongresowej – portrety działaczy partii, scenerię polityczną, okrzyki ludzi demonstrujących przed Pałacem Kultury. Powstaje groteskowy portret minionych czasów.

Senior, reż. Ireneusz Engler /Video Studio Gdańsk/ 58’

Filmowy portret profesora Stanisława Stommy, prawnika, publicysty „Tygodnika Powszechnego”, polityka, założyciela koła poselskiego „Znak”, który jako jedyny w 1976 roku nie głosował za wprowadzeniem do Konstytucji zapisu o sojuszu z byłym ZSRR i o kierowniczej roli byłego PZPR.

Goście: Marek Łochwicki, Włodzimierz Resiak.

Przegląd „70-lecie Wytwórni Filmów Oświatowych”:

Byłem generałem Wermachtu, reż. Jacek Bławut /WFO/ 18’

Filmowy portret Kazimierza Leskiego, inżyniera, lotnika, byłego kapitana i pracownika wywiadu AK, który całe życie poświęcił ojczyźnie, represjonowanego po 1945 roku.

Konstrukcja, reż. Andrzej Barański /WFO/ 6’

Pełen niepokoju i pytań o przyszłość film opowiada o niebezpieczeństwie odrodzenia się faszyzmu.

Wakacje w mieście, reż. Andrzej Barański /WFO/ 10’

Animowana impresja ułożona z XIX-wiecznych pocztówek i rycin XIX-wiecznych o przesłaniu filozoficznym.

Witkacy, reż. Józef Robakowski /WFO/ 19’

Filmowy portret Stanisława Ignacego Witkiewicza nakręcony w oparciu o jego twórczość fotograficzną, pisarską, malarstwo, a przede wszystkim portrety z „Firmy portretowej”. Motywem dźwiękowym budującym dramaturgię filmu są odgłosy pędzącej lokomotywy.

Wypracowanie, reż. Andrzej Barański /WFO/ 19’

Wnikliwe studium osobowości człowieka w okresie dojrzewania oparte na monologu wewnętrznym młodego chłopca, który próbuje samookreślić się i odpowiedzieć na najbardziej nurtujące go pytania.

Zek-796, reż. Lechosław Czołnowski /WFO/ 54’

Bohaterem filmu jest Bogusław Baj, który w 1945 roku, mając 20 lat, za przynależność do AK i organizacji „Nie” został aresztowany przez NKWD i więziony w sowieckich łagrach. W filmie sędziwy bohater opowiada o swoich przejściach.

Żywa galeria, reż. Józef Robakowski /WFO/ 27’

Film o polskiej scenie artystycznej lat 70. Krótkie sekwencje filmowe prezentują twórczość osiemnastu artystów polskich, ukazując interesujące zjawiska zachodzące w sztuce współczesnej.

Goście: Andrzej Barański, Lechosław Czołnowski, Józef Robakowski

Akcja „Stop stalking”:

Psychologia zachowań sprawcy i ofiary. Wykłady. (WPiA UŁ)

Organizacja: Katarzyna Dacyszyn

Goście: Aleksandra Szczęsna, Adam Wiankowski, Anna Sieradzka, Jakub Pyka, Jagna Piwowarska

Premiera książki Katarzyny Dacyszyn Kobieta z blizną

Wystawa plakatów Anety Kosin

Projekt „Bez klapsa”:

Prezentacja projektu.

Organizacja: Marta Łącka

Goście: Aleksandra Rek, Piotr Stasik

Skip to content