Wydarzenia specjalne
Arcydzieła i pastisze - 75 lat Wytwórni Filmów Oświatowych
Na Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu będziemy świętować jubileusz 75-lecia łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych.
Z tej okazji zaprezentujemy dwa frapujące zestawy krótkich filmów wyprodukowanych przez WFO.
Pierwszy zestaw obejmować będzie starannie wyselekcjonowane, na co dzień niedostępne, filmy edukacyjne, których twórcy świadomie eksperymentowali z konwencją filmu oświatowego, wprowadzając takie elementy jak ironia, pastisz czy parodia. Festiwalową publiczność do łez rozbawi Dziadek (1959, Edward Pałczyński), dzięki któremu peerelowskie gospodarstwa rolne funkcjonowały bez zarzutu. Dwa odcinki satyrycznego magazynu oświatowego Było, nie było (1962, Wojciech Fiwek, Leszek Skrzydło) pokażą z przymrużeniem oka jak wyglądało życie codzienne w PRL-u. Zaprosimy także do fabryki czekolady – Spokojny dzień (1975, Witold Starecki) – w której pracuje Kojot, poeta-buntownik. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie skąd się biorą dzieci – Jak to jest (1977, Henryk Dederko). Na koniec zaś wysłuchamy muzyki Jana Ptaszyna Wróblewskiego, która odgrywa znaczącą rolę w filmie zatytułowanym Kanon czyli… zasadnicze zasady konieczności gry kolektywnej na instrumentach dętych (1979, Janusz Sijka), oraz improwizowanych piosenek w wykonaniu siedmioletniego Michała Koterskiego – Pieś wojenna (1986, Marek Koterski).
W ramach drugiego zestawu pokazane zostaną zapomniane krótkometrażowe arcydzieła, które wciąż czekają na odkrycie. Projekcję rozpocznie nagrodzony Srebrnym Smokiem na festiwalu w Krakowie Biały walc (1963, Edward Etler) z Barbarą Brylską (wówczas jeszcze studentką PWSFTViT) i Ryszardem Ronczewskim w rolach głównych. Kamera obsługiwana przez wybitnego autora zdjęć Bogdana Dziworskiego ukaże wystawę sztuk plastycznych, która odbyła się w tytułowym Zwierniku (1966. Witold Żukowski). Z Podkarpacia przeniesiemy się do Małopolski, a konkretnie do wsi położonej tuż obok Oświęcimia, aby zaobserwować przy pracy rzeźbiarza-amatora, bohatera filmu Harmęże 2. Staszak Jan (1975, Tadeusz Junak). Zobaczymy również film Bogdana Górskiego, nieruchomego autora polskiego kina, którego znakiem rozpoznawczym jest starannie zainscenizowany statyczny kadr skorelowany tematycznie z ironiczną warstwą dialogową – Trzy racje: pierwsze czytanie (1976). Przyjrzymy się bliżej Łodzi lat 80., która stanowi tło dla opowieści o studencie zagubionym w wielkim mieście – Na wyjeździe (1980, Andrzej Barański). Projekcję zakończy pokaz uznanego w 1986 roku przez krytykę za najlepszy krótkometrażowy film polski Pana Szperlika (1986, Paweł Woldan).
Zestaw I, czwartek 10.10, godz. 14.30
kino URANIA w NCKF
🟣Było, nie było
Reżyseria: Wojciech Fiwek, Leszek Skrzydło. Zdjęcia: Zygmunt Adamski. 1962. Czas: 7’
Dwa odcinki satyrycznego magazynu, pokazującego z przymrużeniem oka jak wyglądało życie codzienne w PRL-owskich realiach.
🟣Dziadek
Reżyseria: Edward Pałczyński. Zdjęcia: Tadeusz Nowak. 1959. Czas: 12’
Instruktażowy dokument, ukazujący w przystępnej i lekkiej formie ulepszenia, które dotyczą gospodarstw rolnych w PRL-u.
🟣Jak to jest
Reżyseria: Henryk Dederko. Zdjęcia: Lechosław Czołnowski. 1977. Czas: 16’
Film jest częścią cyklu Alfabet seksu. Przedstawia różne aspekty związane z edukacją seksualną dzieci.
🟣Kanon czyli… zasadnicze zasady konieczności gry kolektywnej na instrumentach dętych
Reżyseria: Janusz Sijka. Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. 1979. Czas: 6’
Groteska filmowa, ukazująca maszerującą orkiestrę strażacką. W czasie marszu zespół pokonując szereg przeszkód, ujawnia zachowania poszczególnych członków orkiestry oraz łączące ich relacje.
🟣Pieśń wojenna
Reżyseria: Marek Koterski. Zdjęcia: Jacek Bławut. Montaż: Mirosława Garlicka. 1986. Czas: 10’
Dokument inscenizacyjny o antywojennym wydźwięku. Michał Koterski, siedmioletni syn reżysera, odgrywa w swoim pokoju wojnę. Podśpiewujący chłopiec ma porozstawiane na dużym stole żołnierzyki i czołgi. Dziecko planuje taktykę, określa narodowości biorące udział w wojnie: Polaków, Niemców, Rosjan, jak również zastanawia się nad przegranymi i wygranymi.
🟣Spokojny dzień
Reżyseria: Witold Starecki. Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz. Montaż: Józefa Strześniewska. 1976. Czas: 10’
Portret przedstawiający życie codzienne i obowiązki młodej pracownicy wielkich zakładów cukierniczych.
Zestaw II, niedziela 13.10, godz. 15.00
kino KINEMATOGRAF w Muzeum Kinematografii
🟣Biały walc
Reżyseria: Edward Etler. Zdjęcia: Stanisław Śliskowski. 1963. Czas: 10’
Impresja dokumentalna poświęcona pacjentom sanatorium dla gruźlików w Zakopanem.
🟣Harmęże 2: Staszak Jan
Reżyseria: Tadeusz Junak. Zdjęcia: Ryszard Waśko. Montaż: Halina Dejowa. 1975. Czas: 15’
Zapis codziennego życia rzeźbiarza-amatora mieszkającego na wsi położonej obok obozu Auschwitz-Birkenau.
🟣Na wyjeździe
Reżyseria: Andrzej Barański. Zdjęcia: Zdzisław Sowiński. Montaż: Maria Mastalińska. 1980. Czas: 15’
Portret młodego człowieka, który nie wie, co ze sobą począć. Krąży po mieście, czuje się niespełniony, czuje, że marnuje czas, nie ma żadnego pomysłu na życie. Filmowa opowieść o samotności, zewnętrznej i psychicznej izolacji człowieka, wywołanej zmianą miejsca i warunków bytowania, zrodzonych na gruncie procesu migracji ludności wiejskiej, małomiasteczkowej do wielkomiejskich ośrodków przemysłowych.
🟣Trzy racje
Reżyseria: Bogdan Górski. Zdjęcia: Krzysztof Ordon. Montaż: Maria Mastalińska. 1976. Czas: 14’
Głos w dyskusji na temat współczesnego modelu wychowania. Dialog wychowawców przedszkola z rodzicami.
🟣Zwiernik
Reżyseria: Witold Żukowski. Zdjęcia: Bogdan Dziworski. 1966. Czas: 9’
Do wioski Zwiernik przyjechali plastycy, którzy wystawiają swe prace. Dzieła prowokują mieszkańców do dyskusji nad sztuką.
🟣Pan Szperlik
Historia robotnika, który został zwolniony z pracy, bo za dużo pracował i dawał zły przykład innym.
Reżyseria: Paweł Woldan. Zdjęcia: Bogdan Stachurski. Montaż: Dorota Wardęszkiewicz. 1986. Czas: 17’
Partner wydarzenia