Pamela Anderson, Łukasz Maciejewski, Jamie Lee Curtis, Joanna Kosińska byli gośćmi i gościniami DKF Człowiek w Zagrożeniu w kwietniu 2025 roku. Część z nich gościła wyłącznie na ekranie i wygłaszała filmowe kwestie. Reszta brała udział w żywej rozmowie na temat wieku, przemijania i wizerunków starzenia się w showbiznesie.
The Last Showgirl (2024, reż. Gia Coppola) – fabuła
Shelley (Anderson) występuje w rewii w Las Vegas. Praca jest jej ogromną pasją i sposobem na realizację siebie, dla niej przed laty poświęciła rodzinę. Dziś dowiaduje się, że spektakl, któremu oddała wszystko, schodzi z afisza. Ale choć 57-letnia tancerka słyszy zewsząd, że jej czas już minął, nie zamierza zejść ze sceny.
W mieście, które wabi jak fatamorgana, by brutalnie obudzić ze snu, kobieta walczy o swoje marzenia i odzyskanie relacji z córką. Dojrzała tancerka bez klasycznego wykształcenia i matka, która nigdy nie była idealna – Shelly to pełnokrwista bohaterka, której życie nie oszczędza, ale która udowadnia, że koniec może być nowym początkiem. Hołdem dla Anderson i jej historii jest napisana na potrzeby filmu, nominowana do Złotego Globu piosenka Miley Cyrus „Beautiful That Way”.

KUP BILET NA KOLEJNY DKF CZŁOWIEK W ZAGROŻENIU:
Seven (1995, reż. David Fincher) i spotkanie z prof. Piotrem Chomczyńskim
9 maja 2025, godz. 17:00
Łukasz Maciejewski o filmie The Last Showgirl (2024, reż. Gia Coppola)
Łukasz Maciejewski, filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny, był gościem Dyskusyjnego Klubu Filmowego w Kinie Kinematograf. Opowiedział o The Last Showgirl:
„Gdyby ten film był w konwencji Hollywood zrobiony, „fabryki snów”, to myślę, że miałby słabszy wydźwięk, byłby mniej przekonujący niż w formie, którą teraz oglądamy. […] Myślę, że nawet w Polsce byłoby trudno zrobić film w ciągu 16 dni”.
Krytyk podkreślił również, że Las Vegas, w którym rozgrywa się akcja filmu, wyjątkowo zostało ukazane za dnia. Zazwyczaj w amerykańskim kinie miasto pełne kasyn i klubów ukazane jest w nocy (Kac Vegas, Zostawić Las Vegas). Podkreślił autobiograficzny aspekt kreacji głównej bohaterki granej przez Pamelę Anderson. Dodatkowo określił The Last Showgirl jako wypowiedź zbiorową niezależnych filmowczyń w Stanach Zjednoczonych. Czy jednak wciąż brakuje ról dla aktorek zbliżających się do wieku senioralnego?
„Naprawdę marzę o tym, żeby w Hollywood nie grała tylko Meryl Streep – którą bardzo cenię – ale jestem bardzo ciekaw, w jakiej formie jest Sharon Stone, Michelle Pfeiffer, gdzie jest Jessica Lang poza serialami. Ja wiem, że to są już panie w sile wieku, ale nie znaczy to wcale, że nie mogą zagrać, starsze od Pameli Anderson. Tych filmów nie ma!” – powiedział Łukasz Maciejewski.
WIDEO: DKF Człowiek w Zagrożeniu The Last Showgirl (2024, reż. Gia Coppola) i gość Łukasz Maciejewski
Dyskusyjny Klub Filmowy Człowiek w Zagrożeniu jest dofinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

