Przejdź do treści

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

WARSZTATY DZIENNIKARSKIE

Dziennikarz powinien mówić ludziom to, co jest ważne i ciekawe, a nie to, co chcieliby usłyszeć – podkreśla Tomasz Patora jednym z najwybitniejszych polskich dziennikarzy śledczych. Co to oznacza w szczegółach? Jakie zagrożenia, a jakie szanse niosą dla dziennikarzy media społecznościowe? Jakie są granice dziennikarskiej prowokacji? Jak mocno dziennikarz powinien wiązać się ze swoim bohaterem? Tego wszystkiego i wiele więcej będzie można dowiedzieć się z warsztatów, które poprowadzi reporter i prowadzący program „TVN Uwaga!”.


Czwartek 16.10, godz. 9.00 / Odeon
Czwartek 16.10, godz. 10.45 / Urania


 

DZIĘKUJĘ, ŹLE

Interwencyjna instalacja artystyczna Przestrzeń dośrodkowa Marty Nowackiej, koordynatorki ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym Uniwersytetu Łódzkiego, w symboliczny sposób, przedstawia wybrane elementy kryzysu suicydalnego. Została ona skomponowana tak, aby zajrzeć do środka nie tylko procesu samobójczego, ale także do środka nas samych.
Eksponaty ukazują takie stany jak: poczucie samotności, czarnej pustki, pragnienie bliskości, wewnętrzne zranienia, poczucie wstydu. Znamienne dla kryzysu są również fasadowy uśmiech czy też pospieszenie wypowiadane twierdzenie „wszystko jest dobrze”, za którymi kryje się prawdziwy dramat człowieka. Rozbicie duszy – tak jak może rozbić się lustro.
Instalacja pyta wprost: „Jak się masz?”, „Czy masz się w ogóle?”.


Wernisaż: Czwartek 16.10, godz. 16.00 / Kinematograf

 

WOKÓŁ KSIĄŻKI I FOTOGRAFII

Projekt naukowo-artystyczny Trwoga powietrzna. Ukraińscy artyści i instytucje kultury w czasie wojny to efekt współpracy socjologa prof. Tomasza Ferenca (Uniwersytet Łódzki) i fotografa prof. Marka Domańskiego (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), na który składa się publikacja naukowa autorstwa Ferenca oraz wystawa wykonanych przez Domańskiego fotografii dokumentalnych.

Spotkanie z autorami
Czwartek 16.10, godz. 17.00 / Urania
Wernisaż wystawy
Czwartek, 16.10, godz. 19.00 / podziemia Pałacu Biedermanna (Archiwum Fotozoficzne UŁ)


WARSZTATY: DZIENNIKARSTWO VS. PR

O różnicach między dziennikarstwem a Public Relation. O tym jak wyglądają relacje między dziennikarzami i rzecznikami prasowymi z obu punktów widzenia. O technikach manipulacji i metodach, by im się nie poddawać.
Warsztaty poprowadzi Marcin Kwintkiewicz – wieloletni dziennikarz „Gazety Wyborczej”, później rzecznik prasowy, a dziś specjalista od PR i mediów społecznościowych, zastępca dyrektora marketingu i promocji Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, właściciel firmy „Kwintesencja”.


Piątek, 17.10, godz. 9.15 / Odeon

 

 

 

WYKŁAD MISTRZOWSKI

🌿 Jak robić kino, w którym człowiek nie jest centrum wszechświata? 
Czy opowieść może być formą oddawania szacunku, a nie tylko tworzenia narracji? 
I wreszcie – jak opowiadać o świecie z perspektywy zwierząt, rzek, zjawisk, powietrza?

Podczas tego wyjątkowego wykładu mistrzowskiego, Corinne van Egeraat i Petr Lom 
opowiedzą o swoim poszukiwaniu nieantropocentrycznego języka filmu na przykładzie dwóch, skrajnie różnych filmów ich autorstwa:

🎬 „Ja jestem rzeką, rzeka jest mną” – gdzie spotykamy Whanganui, pierwszą rzekę uznaną za osobę prawną
🎬 „Efekt Coriolisa” – gdzie Wyspy Zielonego Przylądka stają się soczewką, przez którą patrzymy na miejsce człowieka w świecie – nie bardziej istotne niż deszcz, huragan, czy żółwie

Jak tworzyć kino, które jest skromne, uważne i pełne czułości wobec świata? Porozmawiamy o etyce pracy, pracy ze skalą w realizacji zdjęć, o tym, co mikro i makro, i jak to się ma do tworzenia opowieści, które nie podporządkowują świata człowiekowi, lecz z nim współodczuwają.

Ten wykład jest dla wszystkich – ale jeśli tworzysz kino, naprawdę przewróci Ci w głowie!


piątek 17.10, godz. 16:00 / NCKF sala Odeon po filmie “Efekt Coriolisa”


DEBIUTY JACKA BŁAWUTA I SPOTKANIE Z REŻYSEREM

Skolimów, Dom Aktora. Trzy budynki otoczone pięknym ogrodem, w ogrodzie ekipa filmowa. Od razu widać, że nie jest to zwykły plan. Reżyser Jacek Bławut siedzi na zabytkowym motocyklu i strzela z łuku. Jednak zamiast strzały ma różę. Po parku spaceruje olbrzymi pudel… Już prawie 20 lat upłynęło odkąd miałem od realizacji filmu Jeszcze nie wieczór – niezwykłego fabularnego debiutu Jacka Bławuta, w którym wystąpili nestorzy sztuki aktorskiej. Ten obraz był esencją podejścia Bławuta do kina – pełnego empatii, poszukiwania piękna w każdym człowieku, szacunku dla bohaterów, zainteresowanego ludźmi, którzy albo największą popularność mają za sobą, albo nigdy jej nie doświadczyli. KIedy Bławut myślał o kręceniu kontynuacji wybitnych Nienormalnych mówił: – Chodzi mi o dotarcie do szczerości, autentyzmu i piękna, jakie ludzie upośledzeni mają w sobie. O przedarcie się przez pierwsze wrażenie, które wprowadza nas w stan lęku. Boimy się nieznanego, a nie ma się czego bać. Trochę się baliśmy, nie mając pomysłu na to jak niebanalnie uhonorować Jacka – filmowca i Jacka – człowieka, na festiwalu przypadającym w roku jego, w co naprawdę trudno uwierzyć, 75 urodzin. Na szczęście w sukurs przyszedł dr Michał Dondzik, który wpadł na pomysł, by przypomnieć te filmy Bławuta, które były jego debiutami w różnych formach filmowej aktywności. Zobaczą więc Państwo m.in. pierwszy dziecięcy występ aktorski, pierwsze dokonania operatorskie, pierwszy nagrodzony film na „Człowieku w Zagrożeniu”. Zapraszamy na projekcje oraz na spotkanie z bohaterem retrospektywy, a zarazem przewodniczącym jury tegorocznego Konkursu Filmów Dokumentalnych. piątek 17.10, godz. 17.00, Kinematograf

NIE TYLKO KRYMINAŁ. SPOTKANIE Z MICHAŁEM FAJBUSIEWICZEM

Michał Fajbusiewicz – dziennikarz, którego kojarzy każdy, kto choć raz oglądał „997” albo „Stan krytyczny”. Przez lata opowiadał o sprawach, o których inni bali się mówić, i robił to w swoim niepodrabialnym stylu. W ramach festiwalowej „Retrospektywy Michała Fajbusiewicza” pokażemy kilka jego reportaży. Zapraszamy na wyjątkowy pokaz jubileuszowego, 500. odcinka programu „997” – telewizyjnego cyklu tworzonego we współpracy z Komendą Główną Policji. Przez lata program prezentował nierozwiązane sprawy kryminalne, zwracając się do widzów o pomoc w ich wyjaśnieniu. Po projekcji odbędzie się spotkanie z Michałem Fajbusiewiczem. Rozmowę poprowadzi dr Krzysztof Grzegorzewski. piątek 17.10, godz. 19.00, Kinematograf

SPOILERMASTER PODCAST NA ŻYWO!

Po seansie klasycznego dokumentu Lesa Blanka „Brzemię snu” (1982) spotkamy się na nagraniu podcastu SpoilerMaster Podcast na żywo! Michał Oleszczyk porozmawia z Karolem Szafrańcem z podcastu Audio/Wizualny o jednym z najbardziej obsesyjnych projektów w historii kina.

👉 Gdzie kończy się artystyczna wizja, a zaczyna destrukcyjna obsesja?



piątek 17.10 | 19:00 | NCKF sala Odeon po filmie “Brzemię snu”

 

 

SPOTKANIE Z TANIĄ RAKHMANOVĄ

Tegoroczną laureatką Nagrody im. Talczewskiego została Tania Rakhmanova – reżyserka filmów dokumentalnych, specjalizująca się w tematyce politycznej, historycznej i kulturalnej. Urodziła się i wychowała w ZSRR, gdzie po raz pierwszy zetknęła się z wyzwaniami życia w reżimie komunistycznym, co miało później duży wpływ na jej twórczość. Kiedy przeniosła się do Francji, zrealizowała ponad 20 dokumentów. W ubiegłym roku prezentowaliśmy jej filmy: Żelazna kurtyna: życie pod okupacją sowiecką (2024) i Chińskie obozy koncentracyjne (2021). W tym roku pokażemy jej najnowszy, tegoroczny obraz Izrael i Palestyńczycy nakręcony dla ARTE.

sobota 18.10, godz. 15:30, NCKF Urania

 

MONTAŻ NADAJE SENS. SPOTKANIE Z DOROTĄ WARDĘSZKIEWICZ

Montażystka to pierwszy widz, zawodowy i superkrytyczny – mówił Paweł Łoziński Oli Salwie w wywiadzie dla Magazynu Stowarzyszenia Filmowców Polskich. – Nie była na planie, gdy było nam zimno, nie wie, czy zdrętwiały nam nogi, co często w poczuciu reżysera przekłada się na wartość emocjonalną materiału. Ona widzi, co działa, a co nie.

Na tegorocznym festiwalu zaprezentujemy wiele różnorodnych filmów, w przypadku których bohaterka retrospektywy miała ogromy wpływ na to „by działało”. Pokażemy filmy zaliczane do absolutnego topu polskiej kinematografii, i obrazy niezasłużenie nieco zapomniane, i tytuły przez samą Dorotę Wardęszkiewicz bardzo lubiane. Łączy je jedno – warto skorzystać z okazji obejrzenia ich w kinie. Po to, by zachować je głęboko w pamięci lub porozmawiać o sztuce montażu podczas okolicznościowego spotkania z jurorką Konkursu Filmów Dokumentalnych.

sobota 18.10, godz. 18.00, Kinematograf

HERSTORIA POLSKIEGO DOKUMENTU

Spotkanie wokół książki o (Nie)zapomnianych dokumentalistkach, wyd. PWSFTviT 2025, z udziałem redaktorki Moniki Talarczyk i reżyserek: Marii Zmarz-Koczanowicz i Katarzyny Trzaski, autorki wyróżnionej na Festiwalu Mediów Wsi pływających krów (2018). Jak funkcjonowały filmowczynie w „bractwie” Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie? Czy ścieżka kariery przez dokument była i jest dla kobiety łatwiejsza? Na jakie zagrożenia społeczne były wyczulone reżyserki, operatorki, scenarzystki, montażystki filmów dokumentalnych? Rozmowę poprzedzi projekcja filmu Heleny Amiradżibi Kobieta to słaba istota (1967).
Prowadzenie: Michał Dondzik

Niedziela 19.10, godz. 17.15 / Kinematograf

ZOBACZ RESZTĘ PROGRAMU

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Przejdź do treści