Przejdź do treści
33. edycja
werdykt

Konkurs filmów dokumentalnych
Jury konkursu filmów dokumentalnych w składzie: Paweł Łoziński – przewodniczący, Monika Głowacka, Karolina Gonta, Andriej Kuciła, Anna Pachnicka zadecydowało, że:

Grand Prix w wysokości 15.000 zł i statuetkę Białej Kobry otrzymuje Lea Glob za film Apolonia, Apolonia

Uzasadnienie:
Za piękny i poruszający podwójny portret młodych artystek. Ten niezwykle osobisty, szczery i przejmujący film o bolesnych zmaganiach z dorastaniem, sztuką i kobiecością przywraca nam wiarę w przyjaźń i wolność.

* Nagrodę „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza ufundowaną przez Narodowe Centrum Kultury w wysokości 10.000 zł otrzymuje Maciek Hamela za film Skąd dokąd

Uzasadnienie:
Za przedstawienie w oszczędnej i prostej formie przerażającej ludzkiej tragedii. Autor wspaniale pokazał, że można pomagać podwójnie, ratując dosłownie ludzkie życia i stworzyć przy tym z pomocą kamery pełne wzruszeń i prawdy uniwersalne antywojenne świadectwo.

Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 5.000 zł ufundowaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich otrzymuje Łukasz Kowalski za film Lombard

Uzasadnienie:
Za ciepłą, czułą i opowiedzianą z humorem historię o trudach codziennej egzystencji bohaterów, którzy borykając się z życiem nie tracą otwartości i wrażliwości na drugiego człowieka

Nagrodę za przezwyciężanie zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego w wysokości 5.000 zł otrzymuje Alisa Kovalenko za film Nie znikniemy

Uzasadnienie:
Reżyserka tego filmu opowiadając historię ukraińskiej młodzieży oddaje uniwersalną istotę dorastania pośród przeciwności losu. Maluje zarówno z czułością, jak i bólem portret marzeń młodych bohaterów wciąż pełnych optymizmu, pasji i wytrwałości w obliczu wojny.

Wyróżnienie dla filmu dokumentalnego otrzymuje Mateusz Pietrak za film Trzy opowiadania o Basi

Uzasadnienie:
Za opowiedziany jedynie w trzech rozdziałach portret wprowadza nas w świat mądrej, wrażliwej i zachwycającej kobiety. Syntetyczna narracja połączona z czułością i uważnością kamery sprawia, że ten obraz naturalnie przedstawia radość, tęsknotę za tym co odeszło, starość i śmierć. Jesteśmy przekonani o wadze poruszanego tematu, wskazujemy na umiejętny dobór środków wyrazu.

Konkurs reportaży telewizyjnych:
Jury konkursu reportaży telewizyjnych w składzie: Paweł Drozd, Monika Meleń, Tomasz Patora zadecydowało, że:

Nagrodę Monopolis dla Najlepszego Reportażu Telewizyjnego w wysokości 5.000 zł ufundowaną przez Monopolis otrzymuje Andriej Kuciła za reportaż Woda święcona;

Uzasadnienie:
Nagroda za piękny, nie nazbyt dosłowny, lecz niezwykle przejmujący portret „ludzi w zagrożeniu”. Przedwojenny obraz społeczności tuż przed nadchodzącą katastrofą. Zapis stanu nadziei pomieszanej z narastającą trwogą oraz obserwacją indywidualnych sposobów walki ze strachem.

Nagrodę firmy MCKB dla Reportażu Telewizyjnego w wysokości 2.500 zł ufundowaną przez firmę MCKB S.A. otrzymuje Władysław Rybiński za reportaż Dlatego tu jestem

Uzasadnienie:
Jury docenia obraz wojennej codzienności widzianej oczami polskiej ratowniczki, która zdecydowała się całkowicie zmienić swoje życie dla innych. Historia nietuzinkowej bohaterki opowiedziana z dużą dbałością o warstwę wizualną.

Nagrodę rzeczową Uniwersytetu III wieku im. Heleny Kretz otrzymuje Agnieszka Madejska za reportaż Uwięziona w domu opieki

Uzasadnienie:
Nagroda za wzorowy przykład dziennikarstwa interwencyjnego. Jury docenia rzetelność dziennikarską i upór w rozwiązaniu problemu bohaterów. Ponadto reportaż doskonale wpisuje się w tematykę festiwalową.

Wyróżnienie dla reportażu telewizyjnego otrzymuje Bożydar Pająk za reportaż Roman i Henia

Uzasadnienie:
Za odkrycie i pokazanie niezwykłej pary bohaterów. Dzięki nim przypomnieliśmy sobie o tym, co w życiu najważniejsze.

Konkurs reportaży audio:
Jury konkursu reportaży radiowych w składzie Agnieszka Pacho, Dariusz Rosiak, Agata Zielińska zadecydowało, że:

Nagrodę Tygodnika Angora w wysokości 5.000 zł dla Najlepszego Reportażu Audio otrzymuje Katarzyna Michalak za reportaż Moja Ludka

Uzasadnienie:
Autorka z wielką wrażliwością ukazała losy głównej bohaterki i jej determinację w poszukiwaniu utraconej „siostry”. Reportażystka opowiedziała o najważniejszej postaci dzieciństwa, o urodzonej w czasie wojny we Lwowie Ewie Hubner-Pańczyk. Kim Ewa- Ludka była naprawdę? Dlaczego zniknęła? Dzięki doskonale skonstruowanej opowieści stopniowo odkrywamy prawdę, poznajemy poruszającą historię dotykającą jednostkowego doświadczenia, ale też splątanych losów dwóch narodów – polskiego i żydowskiego. Katarzyna Michalak tak buduje napięcie w swej opowieści, że zaskakuje słuchacza niespodziewanymi zwrotami akcji. Reportaż zarówno słowem jak i dźwiękiem w przepiękny sposób „maluje” trudną do zrozumienia historię, będącą jednocześnie obrazem minionego czasu i doświadczeń wielu Polaków.

Nagrodę Prezesa Radia Łódź dla Reportażu Audio w wysokości 5.000 zł za wyjątkową wrażliwość reporterską otrzymuje Alicja Samolewicz-Jeglicka za reportaż 44 minuty

Uzasadnienie:
Za umiejętność otwarcia rozmówców w taki sposób, że zechcieli jeszcze raz przeżyć tragiczną historię utraty dziecka i opowiedzieli jak dali sobie radę po stracie bliskiej osoby. Głęboko humanitarna opowieść o dobrej stronie ludzkiej natury. O tym jak doświadczenie śmierci, przeżytej żałoby buduje człowieka Reportaż wzrusza, prowadzi do zadumy, ale i do burzliwej dyskusji nad podjętą przez rodziców decyzją.

***
Ponadto:
Konkurs filmów dokumentalnych – Nagroda Młodych Krytyków:
Jury Młodych Krytyków Festiwalu Kamera Akcja w składzie: Maciej Kędziora, Adrianna Wójkiewicz, Franciszek Zatyka zadecydowało, że :

Nagrodę za najlepszy film dokumentalny otrzymuje Lea Glob za film Apolonia, Apolonia

Uzasadnienie:
Za podwójny portret artystek stojących po przeciwnych stronach kamery i za międzynarodową perspektywę na sztukę – bez zapominania o człowieku i odpowiedzialności twórczej

* Wyróżnienie otrzymuje „podróżny spowiednik” Michał Hytroś za film To tylko/aż ciało… albo krótki film o wolności

Uzasadnienie:
Za wyjątkową podróż do samoakceptacji, podczas której reżyser nie stracił z oczu człowieka

Nagroda specjalna:
Kapituła Nagrody im. Krzysztofa Talczewskiego w składzie: Agnieszka Holland – przewodnicząca, Maciej Grzywaczewski, Piotr Kukla, Joanna Talczewska zadecydowało, że:

Nagrodę im. Krzysztofa Talczewskiego w wysokości 10 tys. zł ufundowaną przez Atlas Sztuki dla twórcy, który bazując na materiałach archiwalnych zajmuje stanowisko w ważnych sprawach dotyczących zagrożeń stojących przez ludzkością otrzymuje Sergiej Łoźnica

Uzasadnienie:
List Agnieszki Holland:

Szanowni Państwo.

Jestem bardzo szczęśliwa, ze możemy dziś wręczyć nagrodę imienia Krzysztofa Talczewskiego.
Dla nas, jego przyjaciół, ten moment jest szczególnie ważny: w ten sposób możemy przywołać Krzysztofa, jego osobowość, jego zasługi, jego obecność w życiu i filmie, jego widzenie świata.
 Krzysztof był wspaniałym, mądrym i dobrym człowiekiem i utalentowanym, nowatorskim filmowcem. Najczęściej opowiadał świat używając istniejących już materiałów archiwalnych i takim próbom i osiągnięciom postanowiliśmy poświęcić nagrodę jego imienia.

Trudno o godniejszego laureata tej pierwszej przyznanej przez nasza kapitule nagrody niż wielki – nie waham się użyć tego określenia – twórca jakim jest Sergiej Łoźnica. Dziękuje, Sergiej, za Twoją obecność i za Twoje filmy, poszukujące, niejednoznaczne, odważne.

Dziękuje również Jakubowi Wiewiórskiemu, dyrektorowi Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu za to, ze festiwal ustanowił nagrodę poświęcona pamięci Krzysztofa i stworzył platformę do debaty, jak opowiadać współczesny świat, jak pokazywać historię, jak aktualizować przeszłość i jak odpowiadać na wyzwania przyszłości.

Wszystkich serdecznie pozdrawiam!

Agnieszka Holland

Nagrody publiczności:

* Dla Najlepszego Reportażu Audio otrzymuje Magdalena Świerczyńska-Dolot za reportaż W świecie dźwięków
* Dla Najlepszego Reportażu Telewizyjnego otrzymuje Andriej Kuciła za reportaż Woda święcona
* Dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego otrzymuje Maciek Hamela za film Skąd dokąd

 
 

Organizatorem Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu jest Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Festiwal realizowany  jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Łodzi – Hanny Zdanowskiej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.  Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu i Festiwal Kamera Akcja tworzą sieć współpracy pod nazwą „Łódzki Festiwal Filmowy”.

Partnerem merytorycznym Festiwalu jest Uniwersytet Łódzki.

Patronat honorowy:  Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska, Patronat Rektora Uniwersytetu Łódzkiego, Szkoła Filmowa w Łodzi, Politechnika Łódzka.

Partnerzy: PGE Dystrybucja, Atlas Sztuki, Monopolis, Narodowe Centrum Kultury, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, EC1, Łódź Film Commission, MCKB, Exaqua, Zoolek, Today’s, Audionomia, Łódzkie Centrum Wydarzeń, FINA, Biblioteka Miejska w Łodzi, Extreme Emotions, Łódzkie Centrum Filmowe, Toyota Brzezińska, Teatr Komedii Impro w Łodzi, Festiwal Kamera Akcja, Łódzki Festiwal Filmowy.

Patroni medialni: Tygodnik Angora, Radio Łódź, Radio 357, Łódź.pl, Wyborcza.pl, Filmpolski.pl, Raport o Stanie Świata, Spoiler Master, Brzmienie świata z lotu Drozda, K3. Podcast o dobrym życiu, Instytut Spraw Obywatelskich. 

Miejsca festiwalowe: Muzeum Kinematografii w Łodzi, Think Film, Monopolis, Winni, NieWinni, WspółWinni.

Skip to content