Przejdź do treści
Home » News » Gdy anty-Charon jest czułym narratorem. Spotkanie po filmie „Skąd dokąd”

Gdy anty-Charon jest czułym narratorem. Spotkanie po filmie „Skąd dokąd”

Jednym z tytułów pokazywanych w Konkursie filmów dokumentalnych jest Skąd dokąd w reżyserii Maćka Hameli. Opowiadający o pierwszych dniach inwazji Rosji na Ukrainę dokument jest zapisem pierwszej fali podróży zaatakowanego narodu. Miliony decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Po seansie odbyło się spotkanie z Piotrem Ogińskim, montażystą, dr hab. Agnieszką Golczyńską-Grondas i dr hab. Katarzyną Waniek z Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Spotkanie poprowadziła Anna Michalska.

 

Dyskusja po filmie była interesującym zderzeniem naukowego, socjologicznego podejścia do filmu ze szczegółami dotyczącymi procesu powstawania filmu. Piotr Ogiński opowiedział o tym, jak zaczęła się praca nad filmem. – Maciek Hamela jeździł z potrzeby pomocy na granicę. Wtedy okazało się, że pomoc potrzebna jest po drugiej stronie granicy – w Ukrainie. Po dwóch tygodniach z podobnych pobudek zaczął z nim jeździć operator, który był kierowcą. To z jego potrzeby rejestracji narodził się ten film

Agnieszka Golczyńska-Grondas z Uniwersytetu Łódzkiego zastanawiała się nad rolą dokumentalisty w filmie. Zdaniem socjolożki, Maciek Hamela jest w filmie figurą pomiędzy anty-Charonem, który przeprowadza ludzi na dobrą stronę, a czułym narratorem, który z delikatnością opowiada historie uratowanych osób. – Kamera jest narzędziem radzenia sobie z traumą. To nie jest sytuacja, która się skończyła, więc również nas wciąż ten film dotyka. Sukces tego filmu pokazuje, jak ważna jest rola mediów w dokumentowaniu historii. Dajemy głos niesłyszalnym – dokończyła Golczyńska-Grondas.

Montażysta filmu Piotr Ogiński podkreślił podejście filmowców do rejestrowanych rozmów. –Jazda była jedynym momentem rejestracji. Nie nagrywaliśmy tych ludzi podczas jedzenia czy innych intymnym okoliczności. Ci ludzie czuli potrzebę mówienia. Kamera stała się konfesjonałem w pierwszych dniach wojny – dodał Ogiński.

Katarzyna Waniek opowiedziała o socjologicznym sukcesie filmu. – Zwróćmy uwagę na sposób informowania o tym, co się stało. Filmowani bohaterowie opowiadają o faktach, a nie swoich emocjach. Opowiadają o tym, co się dzieje. Relacjonują co przeżyli. Nie skupiają się na emocjach, dla nich liczy się prawda. Z punktu widzenia socjologicznego to ideał, który rzadko osiąga się w badaniach. Socjolożka podkreśliła też potrzebę uporządkowania wszystkich doświadczeń, również dla nas jako widzów. Zdaniem Waniek, Skąd dokąd to nauka tego, czy potrafimy patrzeć na świat oczami innych ludzi.

Filip Grzędowski

17.10, wtorek, 17.00 
Skąd dokąd / In the Rearview
Reżyseria: Maciek Hamela.
Po seansie spotkanie z Piotrem Ogińskim, montażystą, dr hab. Agnieszką Golczyńską-Grondas i dr hab. Katarzyną Waniek z Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego Łódzkiego.

Organizatorem Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu jest Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Festiwal realizowany  jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Łodzi – Hanny Zdanowskiej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.  Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu i Festiwal Kamera Akcja tworzą sieć współpracy pod nazwą „Łódzki Festiwal Filmowy”.

Partnerem merytorycznym Festiwalu jest Uniwersytet Łódzki.

Patronat honorowy:  Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska, Patronat Rektora Uniwersytetu Łódzkiego, Szkoła Filmowa w Łodzi, Politechnika Łódzka.

Partnerzy: PGE Dystrybucja, Atlas Sztuki, Monopolis, Narodowe Centrum Kultury, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, EC1, Łódź Film Commission, MCKB, Exaqua, Zoolek, Today’s, Audionomia, Łódzkie Centrum Wydarzeń, FINA, Biblioteka Miejska w Łodzi, Extreme Emotions, Łódzkie Centrum Filmowe, Toyota Brzezińska, Teatr Komedii Impro w Łodzi, Festiwal Kamera Akcja, Łódzki Festiwal Filmowy.

Patroni medialni: Tygodnik Angora, Radio Łódź, Radio 357, Łódź.pl, Wyborcza.pl, Filmpolski.pl, Raport o Stanie Świata, Spoiler Master, Brzmienie świata z lotu Drozda, K3. Podcast o dobrym życiu, Instytut Spraw Obywatelskich. 

Miejsca festiwalowe: Muzeum Kinematografii w Łodzi, Think Film, Monopolis, Winni, NieWinni, WspółWinni.

Skip to content