Przejdź do treści
Home » News » Solarystyka w zagrożeniu. Spotkanie z Kubą Mikurdą po filmie „Solaris Mon Amour”

Solarystyka w zagrożeniu. Spotkanie z Kubą Mikurdą po filmie „Solaris Mon Amour”

Kolejnym z prezentowanych w selekcji konkursowej filmów dokumentalnych jest Solaris Mon Amour w reżyserii Kuby Mikurdy, z montażem Laury Paweli oraz z muzyką Marcina Lenarczyka. Kwestia „dokumentalności” tego wyjątkowego filmu montażowego była już przedmiotem niejednej debaty. Pewne jest jednak, że mowa o niezwykłym filmie found footage, który wykorzystuje archiwalne materiały Wytwórni Filmów Oświatowych, by opowiedzieć posttraumatyczną inspirowaną Solaris Stanisława Lema historię o żałobie i pamięci. W trakcie Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu z widownią spotkał się reżyser, Kuba Mikurda. Spotkanie poprowadził dr Krzysztof Jajko, filmoznawca i autor publikacji dotyczącej WFO.

Kuba Mikurda podkreślał niecodzienną formę współpracy z Laurą Pawelą i Marcinem Lenarczykiem. Solaris Mon Amour to film, który powstawał kolektywnie. Mimo że to właśnie Mikurda sprawował funkcje odpowiadające reżyserowi przy okazji konwencjonalnego filmu, to właśnie Pawela i Lenarczyk wpłynęli równie mocno na ostateczny kształt i sukces produkcji.

Krzysztof Jajko zauważył, że film można interpretować w ramach filmu o nauce. Jego zdaniem wykorzystanie fragmentu Archeologii Andrzeja Brzozowskiego z 1967 roku może być ciekawym rymem z obecną w filmie solarystyką. Kuba Mikurda zdradził, że częściowo takie były intencje autorskie. – Ten film przedstawia ewolucję solarystyki z entuzjazmu po apofatykę. Zaczyna się od nauki, kończy się niemal religijną wiarą w istnienie. Chciałem, żeby ten film konstrukcyjnie rozpadał się, tak jak rozpada się podejście do solarystyki w powieści Lema. Początkowo wydaje na nam się, że rozumiemy ten świat, jednak stopniowo całość zaczyna być coraz trudniejsza w odbiorze i zrozumieniu – zdradził reżyser.

Prowadzący spotkanie filmoznawca zwrócił uwagę, że Solaris Mon Amour bywa interpretowane jako opowieść o traumatycznej przeszłości Stanisława Lema. – Chciałem opowiedzieć o Lemie z perspektywy nowych publikacji. Duży wpływ miała na to lektura „Wypędzonego z Wysokiego Zamku” Agnieszki Gajewskiej, która opisuje często skrywaną przez Lema historię jego rodziców oraz wspomnienia związane z wojną. Chciałem, by w filmie motywy wojenne były podobnie jak w wywiadach z Lemem oraz w jego twórczości przemycane dyskretnie, nigdy wprost. Chciałem wprowadzić świat wojenny, związany z zagładą – skomentował Kuba Mikurda.

Autor filmu wspomniał także o inspiracji Na srebrnym globie Jerzego Żuławskiego oraz o powiązaniu powieści z twórczością Stanisława Lema. – Powieść Żuławskiego opowiada o człowieku, który chce zbudować coś nowego. Popełnia jednak wszystkie błędy typowe dla naszej cywilizacji. Dochodzi nawet do ukrzyżowania, co dowodzi o smutnej konkluzji; nie ma ucieczki od najgorszego aspektu ludzkiej natury – dodał Mikurda.

W trakcie spotkania, ważnym elementem filmu okazała się również ścieżka muzyczna i dźwiękowa. Reżyser podkreślił, że w filmie wykorzystano słuchowiska z epoki będące adaptacją Lema, muzykę oraz dźwięki skomponowane przez Marcina Lenarczyka oraz fragmenty filmów WFO. – Wykorzystaliśmy wokalizę z „Kraksy”, która wnosi do filmu emocje oraz humanizm. Zależało nam, żeby ten dźwięk był powiązany z ujęciem na twarz bohaterki. To niezwykle intymny moment całego filmu – zakończył Mikurda.

Filip Grzędowski

 

17.10, wtorek, 19.30 
Solaris Mon Amour / Solaris Mon Amour
Reżyseria: Kuba Mikurda. 
Spotkanie z Kubą Mikurdą, reżyserem, Laurą Pawelą, montażystką, Marcinem Lenarczykiem, kompozytorem. 
Prowadzenie: dr Krzysztof Jajko, filmoznawca.

Organizatorem Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu jest Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Festiwal realizowany  jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Łodzi – Hanny Zdanowskiej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.  Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu i Festiwal Kamera Akcja tworzą sieć współpracy pod nazwą „Łódzki Festiwal Filmowy”.

Partnerem merytorycznym Festiwalu jest Uniwersytet Łódzki.

Patronat honorowy:  Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska, Patronat Rektora Uniwersytetu Łódzkiego, Szkoła Filmowa w Łodzi, Politechnika Łódzka.

Partnerzy: PGE Dystrybucja, Atlas Sztuki, Monopolis, Narodowe Centrum Kultury, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, EC1, Łódź Film Commission, MCKB, Exaqua, Zoolek, Today’s, Audionomia, Łódzkie Centrum Wydarzeń, FINA, Biblioteka Miejska w Łodzi, Extreme Emotions, Łódzkie Centrum Filmowe, Toyota Brzezińska, Teatr Komedii Impro w Łodzi, Festiwal Kamera Akcja, Łódzki Festiwal Filmowy.

Patroni medialni: Tygodnik Angora, Radio Łódź, Radio 357, Łódź.pl, Wyborcza.pl, Filmpolski.pl, Raport o Stanie Świata, Spoiler Master, Brzmienie świata z lotu Drozda, K3. Podcast o dobrym życiu, Instytut Spraw Obywatelskich. 

Miejsca festiwalowe: Muzeum Kinematografii w Łodzi, Think Film, Monopolis, Winni, NieWinni, WspółWinni.

Skip to content